کارشناس سیاسی: مذاکرات صلح یمن به نتیجه‌ای نمی‌رسد

مذاکرات گروه‌های یمنی در کویت؛ 3 اردیبهشت 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نصیر العمری کارشناس سیاسی در نیویورک در گفتگو با پرس تی‌وی تاکید کرده است در پی کارشکنی سعودی‌ها مذاکرات صلح یمن در کویت به نتیجه‌ای ختم نخواهد شد.

متن این گفتگو در ادامه آمده است:

پرس تی‌وی: نظر شما درباره اینکه جنبش انصارالله می گوید آنها به واقع برای پذیرش حرف زور در مذاکرات صلح حضور نیافتند، چیست؟

العمری: از آنها (جنبش انصارالله) مسائلی غیرممکن خواسته شده است، از آنها خواسته شده است تا سلاح‌های خود را زمین گذارند؛ ولی در یمن تا زمانی که مشخص نیست چه کسی دوست و چه کسی دشمن شماست، سلاح به زمین گذاشتن کاری دشوار است.

زمانی بود که خود علی عبدالله صالح به حوثی‌ها حمله می‌کرد، اگر اشتباه نکنم علی عبدالله صالح در 6 جنگ به حوثی‌ها حمله کرد. بنابراین یمن کشوری نیست که صحنه حکومت گروه‌های اقلیت باشد، این کشوری است که با فرقه گرایی رشد کرده است بنابراین درخواست از حوثی‌ها در فضای کنونی برای اینکه سلاح‌های خود را زمین گذارند، درخواست برای خودکشی است.

ویرانه های ناشی از حملات هوایی عربستان سعودی به یمن (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

پرس تی‌وی: شما عنوان کردید که هیات تحت رهبری سعودی از طرف مقابل خواسته است تا سلاح‌های خود را زمین بگذارند. این یکی از خواسته‌هاست. خواسته دیگر این است که پایگاه‌ها و مناطق تحت کنترل خود را ترک کنند. تصور کنید اگر آنها این درخواست‌ها را عملی کنند، آن موقع چه چیزی برای مذاکره در دست خواهند داشت؟

العمری: دقیقا درست است، مسئله این است که از حوثی‌ها و علی عبدالله صالح خواسته شده است تا دولت (عبدربه منصور) هادی (رئیس جمهوری مستعفی یمن) را بپذیرند و از سوی دیگر حوثی‌ها و علی عبدالله صالح می‌گویند به جای دولت هادی باید بر تشکیل دولت وحدت ملی توافق کرد. به این ترتیب مذاکرات در یک ماه اخیر به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است؛ آنها همه نوع کمیته فعال از جمله کمیته نظامی، کمیته ارسال کمک‌ها و همه این نوع کمیته‌ها را تشکیل دادند اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است.

مردم یمن امیدوارند که صلح حاصل شود زیرا شرایط انسانی با وجود برقراری آتش بس، در حال وخیم‌تر شدن است.

مذاکرات صلح یمن به میزبانی کویت 21 آوریل 2016 (2 اردیبهشت 1395) آغاز شد.

عربستان سعودی از فروردین 1394 به بهانه حمایت از دولت مستعفی هادی، حملات هوایی خود به یمن را آغاز کرده است؛ در این حملات تاکنون حدود 10 هزار نفر کشته و هزاران تن دیگر زخمی شده اند.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku