News   /   آمريکا

تبرئه پلیس سفید پوست بالتیمور در پرونده قتل «فردی گری»

ادوارد نرو مامور پلیس بالتیمور (وسط) حین ورود به دادگاه این شهر ایالت مریلند، 3 خرداد 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک قاضی امریکایی افسر پلیس شهر بالتیمور ایالت مریلند متهم به قتل «فردی گری» جوان سیاهپوست را از کلیه اتهامات وارده تبرئه کرده است.

در ماه ژوئن سال گذشته میلادی، شش مامور پلیس از جمله یک ستوان و گروهبان به خاطر مرگ گری که در بازداشت پلیس امریکا جان سپرد، در معرض اتهاماتی چون قتل درجه دوم و قتل شبه عمد قرار گرفتند. این جوان سیاه پوست در 19 آوریل 2015  و یک هفته پس از بازداشتش، بر اثر شدت جراحات نخاعی درگذشت.

بَری ویلیامز قاضی دادگاه بالتیمور دوشنبه ادوارد نِرو مامور سفید پوست متهم این پرونده را از کلیه اتهامات مربوط به طرز بازداشت گری و مرگ متعاقب وی که تظاهرات و شورش‌های وسیع سال گذشته را در این شهر عمدتا سیاهپوست نشین رقم زد، تبرئه کرد.

دادستان ایالتی مریلند با تأکید بر اینکه ماموران خاطی از جمله نرو دلیل موجهی برای بازداشت این جوان سیاهپوست نداشته‌اند، اعلام کرد جراحات نخاعی وارده ناشی از عدم استقرار مناسب وی در ون پلیس بر اثر اهمال کاری نرو در رعایت موازین ایمنی بوده است.

بالتیمور که جمعیت آن عمدتاً سیاه پوستند از زمان مرگ گری شاهد تظاهرات متعدد مردمی بوده است؛ این در حالی است که تنش ها بر سر رفتار تبعیض آمیز و وحشیانه ی پلیس با سیاه پوستان آمریکایی شدت گرفته است.  

تصویری که با گوشی تلفن همراه گرفته شده و لحظه دستگیری فردی گری را نشان می دهد.

یکی از گزارش های اولیه پلیس پس از بررسی پرونده گری نشان می دهد مأمورانی که او را به ایستگاه پلیس انتقال دادند در مسیر توقف داشته و از این توقف سخنی به میان نیاوردند. همین امر می تواند عامل تشدید جراحت گری باشد.

اعتراضات تنها به بالتیمور محدود نبوده و به خارج از آن نیز کشیده شد. نیویورک، ماساچوسِت، کُلُرادو، واشنگتن و کالیفرنیا نیز شاهد اعتراضات مشابه بودند.

نرو ممکن بود به خاطر قتل به 10 سال حبس و برای سایر جرائم به پنج سال زندان محکوم شود.

روند دادرسی پرونده نرو به طور خصوصی و بدون حضور هیات منصفه برگزار شد و این بدان معنا است که قاضی ویلیامز درباره سرنوشت وی تصمیم گیری کرد.

اندکی پس از اعلام این حکم استفانی رولینگز شهردار بالتیمور ضمن فراخواندن مردم به حفظ آرامش گفت که آمادگی برای برخورد با هر گونه ناآرامی وجود دارد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku