News   /   آمريکا

اوباما به منظور «گسترش روابط» تحریم تسلیحاتی ویتنام را لغو کرد

باراک اوباما (چپ) و تران دای کوانگ، روسای جمهور امریکا و ویتنام در یک کنفرانس خبری مشترک در هانوی صحبت می‌کنند. (3 خرداد 1395 عکس: خبرگزاری فرانسه)

باراک اوباما، رییس جمهور امریکا در سفر به هانوی، پایتخت ویتنام از لغو تحریم تسلیحاتی این کشور «بسیار مهم» خبر داد و افزایش روابط با دشمن دیرینه سابق واشنگتن را خواستار شد.

اوباما روز دوشنبه (3 خرداد) در نخستین سفر خود به ویتنام از لغو تحریم تسلیحاتی این کشور خبر داد که چند دهه به اجرا درآمده است.

رییس جمهور امریکا که در یک کنفرانس خبری مشترک با تران دای کوانگ، همتای ویتنامی خود صحبت می‌کرد لغو تحریم تسلیحاتی هانوی را گامی به سوی عادی‌سازی روابط با دشمن سابق واشنگتن و از بین بردن «اثر باقی مانده جنگ سرد» خواند.

اوباما گفت: «در این مرحله دو طرف به سطحی از اعتماد و همکاری رسیده‌اند» و وی انتظار دارد همکاری بین ارتش‌های دو کشور نیز بیشتر شود.

در همین حال گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت هواپیمایی «ویت‌جت» ویتنام سفارش ساخت 100 فروند هواپیما به ارزش 11 میلیارد و 300 میلیون دلار را به شرکت هوا فضا و صنایع دفاعی امریکا (بوئینگ) ارائه کرده است.

اوباما افزود به رغم اختلافات با نظام تک-حزبی در ویتنام، روابط دو کشور رو به بهبودی است.

اوباما در ساعات پایانی یکشنبه (2 خرداد) وارد هانوی شد. وی سومین رییس جمهور امریکاست که در زمان تصدی پست ریاست جمهوری و در پی پایان جنگ ویتنام به این کشور سفر کرده است.

امریکا مشتاقانه در پی گسترش تجارت با طبقه متوسط ویتنام است؛ طبقه‌ای که به سرعت در حال رشد است و پیش بینی می‌شود جمعیت آن تا سال 2020 دو برابر شود. این مساله به معنای کاهش تعرفه واردات اتومبیل، مواد غذایی و ماشین آلات به منظور افزایش واردات محصولات امریکایی به ویتنام است.

ویتنام با جمعیتی 94 میلیونی یکی از کشورهای در حال توسعه در جنوب شرق آسیا است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku