News   /   ايران

روسیه: مرحله دوم ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهرآغاز می‌شود

تصویری از نیروگاه هسته‌ای بوشهر

به گزارش خبرگزاری تاس، یکی از مقامات شرکت «روس اتم» گفت روسیه برای آغاز کار طراحی واحد دوم نیروگاه هسته ای بوشهر تا پایان سال 2016 اعلام آمادگی کرده و منتظر دریافت اطلاعات فنی زمین شناسی است.

وی افزود: «ما انتظار داریم طرف ایرانی پارامترهای این مکان را تعیین کند و ساخت آن، پیش از پایان سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.»

 این مقام همچنین گفت: «ایران باید پارامترهای زمین لرزه را شناسایی کند.»

پیش‌تر گفته شده بود کار بر روی ساخت واحدهای جدید نیروگاه اتمی در ایران ممکن است در دو سال آتی آغاز شود. سرمایه گذاری بر این پروژه 11 میلیارد دلار برآورد شده است.

این مقام شرکت روس همچنین اعلام کرد پروژه ساخت اولین بلوک انرژی اتمی در ایران و خاورمیانه به پایان رسیده است.

خبرگزاری مهر در این خصوص گزارش داد حقوق بهره‌برداری از اولين بلوک انرژی نيروگاه بوشهر به طور کامل به تهران منتقل شد. این بلوک را روسیه در ایران ساخته بود.

به این ترتیب ايران مجوز بهره‌برداری صنعتی از این نیروگاه را دريافت کرد و پروژه  ساخت اولين بلوک انرژی اتمی در ايران و خاورميانه رسما به پايان رسيد.

بنا بر این گزارش، این بلوک در سپتامبر سال ۲۰۱۳ ميلادی (شهریور 1392)  جهت بهره برداری تحت ضمانت به تهران تحويل داده شد.  ۱۸ آگوست  ۲۰۱۵ (27 مرداد 1394) ایران، پیش‌نویس سند پذيرش نهايی آن را امضا کرد. ۲۰ آوريل سال جاری (اول اردیبهشت 1395) سازمان توليد و توسعه انرژی اتمی ايران (NPPD)  مجوز بهره برداری از نيروگاه بوشهر را دريافت کرد.

بر اساس این گزارش شرط لازم الاجرا برای انتقال نهایی تمام حقوق بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر به ایران دريافت مجوز بوده است.

ایران و روسیه همچنین توافقنامه‌هایی را برای ساخت «دو راکتور بزرگ در بوشهر» امضا کرده‌اند.

 قرارداد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر بین ایران و روسیه در سال 1374 نهایی شد، اما اجرای این طرح به دلیل مشکلات فنی و مالی چند بار به تاخیر افتاد.

این نیروگاه 1000 مگاواتی که با نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت می‌کند، در تابستان 1391 به حداکثر توان خود در تولید برق رسید.

ایران نیمه سال 92 رسما نخستین واحد اولین نیروگاه اتمی برق 1000 مگاواتی خود را از روسیه تحویل گرفت.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku