پیشنهادهای جدید ولد الشیخ برای حل بحران یمن

اسماعیل ولد الشیخ، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

اسماعیل ولد الشیخ احمد، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن پیشنهادات جدیدی را برای حل سیاسی بحران یمن مطرح کرده است.

 به گزارش خبرگزاری خبر یمن، ولد الشیخ روز یکشنبه در راستای حمایت از دولت یمن، بازگشت منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی به صنعا و به دست گرفتن زمام امور با تمامی اختیارات به مدت سه ماه و در پی آن تشکیل کمیته سیاسی و امنیتی و اجرای قطعنامه 2216 سازمان ملل را مطرح کرده است.

اسماعیل ولد الشیخ ورود به مذاکرات سیاسی بعد از این مرحله را پیشنهاد داده است. این در حالی است که برخی منابع یمنی این پیشنهاد را در راستای مشروعیت بخشیدن به حضور بیگانگان در یمن و نادیده گرفتن این امر که یمن محکوم به توافق بین طرف های درگیر است توصیف می‌کنند، چرا که این کشور در مرحله انتقالی به سر می‌برد.

از طرفی هیأت ریاض، وابسته به منصور هادی، پیشنهاد انحلال ارتش یمن را مطرح کرده است که به گفته منابع یمنی شبیه دیدگاه پل بریمر، حاکم نظامی عراق پس از اشغال این کشور توسط امریکا است.

ولد الشیخ همچنین اعلام کرد: «ما ساختاری عملی در چارچوبی راهبردی برای حفظ امنیت و بازگرداندن یمن به فرایند انتقال سیاسی مسالمت آمیز اتخاذ کرده‌ایم... درخصوص برخی موارد مشخص اتفاق نظر وجود دارد و شکی نیست که اجرای این امور نیازمند برنامه ریزی و مطالعه بیشتر است و همه چیز در گرو ضمانت‌بخشی است.»

این در حالی است که وی در پایان نشست مطبوعاتی خود در روز شنبه گفت: « تشکیل دولت جدید امری قطعی است و آنچه مهم است تعیین زمان و چگونگی انجام این امر است.»

ولد الشیخ همچنین اعلام کرد روزهای آینده برای یمنی‌ها سرنوشت‌ساز است.

تصویری از نشست طرف های مختلف یمنی در مذاکرات کویت (خبرگزاری فرانسه)

وی در این باره با بیان اینکه طرف‌های یمنی نسبت به تصمیم‌گیری‌ها و گزینه‌های انتخابی خود در خصوص سازش و جنگ مسئولیت دارند، گفت: «ما برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و از بین بردن اختلافات، پیشنهادهایی را مطرح کرده‌ایم که در کمیته سیاسی و نشست عمومی بررسی شده است.»

طرف‌های درگیر در یمن 11 اردیبهشت نخستین مذاکرات رو در روی خود را برگزار کردند؛ مذاکرات صلح یمن از تاریخ 19 فروردین در کویت آغاز شد.

عربستان سعودی از تاریخ 6 فروردین ماه سال 1394 حملات هوایی خود را با هدف بازگرداندن قدرت به هادی و تضعیف جنبش مردمی انصارالله به خاک یمن آغاز کرد.

این حملات طی بیش از یک سالِ گذشته زمینه‌ساز گسترش قلمرو گروه تروریستی القاعده در این کشور فقیر عربی شده است.

به گفتۀ منابع داخلی یمن، در حملات مرگبار ریاض که عمدتاً مناطق غیرنظامی را هدف می‌گیرد، بیش از 9 هزار و 500 نفر کشته شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku