News   /   گزارش

رزمایش مشترک ناتو در گرجستان

مانور چتربازان در مراسم افتتاحیه رزمایش مشترک ناتو در حمومه تفلیس، پایتخت گرجستان، 22 اردیبهشت 1395 (منبع عکس: خبرگزاری فرانسه)

ارتش گرجستان مانور نظامی دو هفته‌ای مشترک با امریکا و انگلیس را آغاز کرده است. این رزمایش از دیدگاه روسیه اقدامی کاملا تحریک ‌آمیز قلمداد شده است.

سِوِتلانا اَلیمووا در این باره گزارشی تهیه کرده که متن آن به شرح زیر آمده است:

در اینجا شاهد پرتاب چتربازان امریکایی از هواپیمای ترابری سی-139 نیروی هوایی امریکا هستیم، که در قالب مانور نظامی دوهفته‌ای با نام «نوبل پارتْنر» در منطقه آموزشی وازیانی در حومه تفلیس پایتخت گرجستان در حال برگزاری است.

حدود 650 سرباز از امریکا، 150 سرباز انگلیسی و 500 نیروی گرجی در این رزمایش شرکت دارند.

سرهنگ جِفری دیکِرسون، فرمانده رزمایش «نوبل پارتنر 2016» گفت: این رزمایش دو هفته‌ای بسیار خوب و پربار خواهد بود و هدف از آن اثبات قابلیت همکاری متقابل بین نیروها است. ما به دنبال تداوم و بهبود آمادگی یگان‌هایمان هستیم.

واشنگتن یک گروهان کاملا مکانیزه از جمله هشت زره‌پوش رزمی «بردلی» و برای اولین بار هشت تانک اصلی میدان نبرد ام1اِی2 آبرامز را به منطقه اعزام کرده است.

گرجستان هدف از برگزاری این رزمایش را آموزش ارتش برای تعامل با نیروهای واکنش سریع ناتو و تقویت توانمندی‌های دفاعی کشور دانسته است. اما مسکو این مانور را در راستای مقاصد کینه‌توزانه گرجستان تلقی می‌کند.

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از رزمایش مشترک ناتو در گرجستان این تحرکات را اقدامی تحریک آمیز برای بی‌ثبات سازی عامدانه جو سیاسی نظامی منطقه قفقاز جنوبی برشمرده است. در مقابل، تینا خیداشِلی وزیر دفاع گرجستان نظر دیگری دارد: هیچ چیز مانع گرجستان در پیگیری اهداف یورو آتلانتیک خود و هماهنگی با ناتو و اتحادیه اروپا نخواهد شد. واضح است که این گونه تحرکات در گرجستان مورد پسند برخی کشورهای مخالف پیشرفت گرجستان نخواهد بود.

رزمایش دو هفته‌ای مزبور یکی از بزرگترین مانورهایی است که تاکنون در گرجستان برگزار شده است، از آنجا که مشارکت بالاترین شمار نیروی زمینی و تدارک وسیع تجهیزات نظامی را در بردارد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku