تاکید روسیه و امریکا بر پایبندی به آتش بس سوریه

مردان سوری در حال حمل یک جوان که در حمله تروریست های معارض به بخش تحت کنترل دولت در شهر حلب در شمال سوریه زخمی شده است. (9 اردیبهشت 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

روسیه و امریکا بر پایبندی خود به آتش بس در سوریه تاکید کرده و قصد دارند تلاش های خود را برای تضمین اجرای آن افزایش دهند.

مسکو که همراه با واشنگتن ریاست «گروه حمایت بین المللی سوریه» (ISSG) را به عهده دارد، روز دوشنبه (20 اردیبهشت) در بیانیه‌ای مشترک از طرفین درگیر در سوریه خواست به هر گونه حمله به غیرنظامیان، زیرساختهای غیرنظامی و تاسیسات پزشکی پایان دهند.

بر اساس این بیانیه، مسکو همچنین متعهد شد با دولت سوریه همکاری کند تا «عملیات هوایی در مناطقی که عمدتا محل استقرار غیرنظامیان و یا طرفهای آتش بس است، تا حد ممکن کاهش یابد.»

در این بیانیه آمده است: «به عنوان نتیجه، ما تصمیم گرفته ایم بار دیگر پایبندی خود را نسبت به «ترک مخاصمه» در سوریه ابراز کنیم و بر تلاش برای تضمین اجرای آن در سراسر این کشور، بیفزاییم. ما همچنین قصد داریم به منظور رساندن کمک بشردوستانه به همه افراد نیازمند بر مبنای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل، تلاش ها را شدت بخشیم.»

آتش بس شکننده در سراسر سوریه، بدون مشارکت گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره (شاخه گروه القاعده در سوریه)، از هشت اسفند 1394 با میانجیگری روسیه و امریکا برقرار شد.

به رغم خشونت فزاینده در حلب که در هفته های گذشته صحنه درگیری و ناآرامی بوده است، این آتش بس همچنان به طور رسمی در بسیاری از بخش های سوریه برقرار است.

امریکا و روسیه هفته گذشته درباره تلاش برای همکاری با طرف های درگیر در سوریه جهت ادامه آتش بسی که این شهر شمالی را نیز شامل باشد، به توافق رسیدند.

دولت سوریه در این شهر ناآرام دوره سکوت (آرامش) اعلام کرده است. این آتش بس شکننده بخشی از تلاشهای بین المللی برای اجرای آتش بس گسترده ای است که در ماه فوریه مطرح شد.

روز دوشنبه، تروریست ها منطقه المیدانِ حلب را که تحت کنترل دولت است، گلوله باران کردند که در اثر آن یک کودک کشته شد.

این گلوله باران چند ساعت قبل از اتمام مهلت یک آتش بس پنج روزه صورت گرفت.

حملۀ راکتی تروریست های معارض دولت سوریه به بیمارستان الضبیط در منطقۀ المحافظه در شهر حلب (14 اردیبهشت 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

فرانک والتر اشتانمایر، وزیر امور خارجه آلمان، اخیرا اعلام کرده است روند صلح سوریه در هفته های گذشته پیشرفت بیشتری نسبت به زمان های دیگر در پنج سال گذشته داشته است.

از مارس 2011 (1389) امریکا و متحدان منطقه ای آن ، به ویژه عربستان سعودی، قطر و ترکیه جنگی نیابتی را علیه سوریه آغاز کرده اند.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9  میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در جنگ پنج ساله سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور آواره شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku