News   /   آمريکا

کلپر: داعش می‌تواند امریکا را هدف حملات مشابه پاریس قرار دهد

جیمز کلپر، مدیر شورای ملی اطلاعاتی امریکا

جیمز کلپر مدیر شورای ملی اطلاعاتی امریکا معتقد است اینکه گروه تکفیری داعش بتواند امریکا را هدف حملات مشابه پاریس و بروکسل قرار دهد، دور از ذهن نیست.

کلپر چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: «تردیدی نیست که آن‌ها از این ظرفیت برخوردارند. و احتمال اینکه آن‌ها اجرای حملات مشابه پاریس و بروکسل را برای امریکا متصور باشند به شدت مایه نگرانی است.»

رشته حملات هماهنگ 23 آبان عناصر داعش در پاریس 130 کشته بر جا گذاشت. تحقیقات درباره این حادثه نشان داد که عاملان این جنایت عمدتا مقیم بلژیک بوده‌اند.

در حملات سوم فروردین داعش به بلژیک دو مرد خود را در فرودگاه بین‌المللی بروکسل پایتخت این کشور و متروی این شهر منفجر کردند، که بر اثر آن 32 تن کشته شدند.

حملات پاریس چند روز پس از دستگیری صلاح عبدالسلام مظنون اصلی حملات پاریس در بروکسل انجام شد.

پلیس بلژیک حین مسدود کردن ورودی ایستگاه متروی مالبیک در پی حملات تروریستی در بروکسل پایتخت این کشور، 5 فروردین 1395. (منبع عکس: خبرگزاری فرانسه)

کلپر خاطر نشان کرد که داعش یا از طریق نفوذ در مردم و یا ترغیب افراد ساکن اینجا آنان را به انجام حملات مشابه پاریس ترغیب می‌کند، اما سرکردگان این گروه تروریستی  لزوما هدف خاصی را انتخاب نمی‌کنند.

وی افزود: «البته ظاهرا این تنها روال کار آنان نیست و بیشتر یک رهنمود کلی و راهبردی است که به شبکه‌های جنایتکار بومی امکان می‌دهد که درباره حصول مقاصد خود طرح ریزی کنند.»

کلپر با اشاره به تیراندازی‌های ماه دسامبر در سن برناردینو گفت که پیشتر شاهد این فقره حوادث بوده‌ایم.

در حادثه مزبور که آذر ماه روی داد، یک زوج مهاجم با حمله به یک مجتمع بهزیستی در سن برناردینوی کالیفرنیا ۱۴ نفر را کشتند و 21 تن را زخمی کردند.

با این حال، باراک اوباما رئیس جمهور امریکا و سایر مقامات اطلاعاتی این کشور معتقدند که احتمال بروز حملات مشابه اروپا در امریکا صادق نیست.

سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما گفت: «اینکه امریکا مورد حمله داعش قرار بگیرد یا خیر در هر صورت واشنگتن حداکثر تلاش خود را برای اقدامات پیشگیرانه لحاظ خواهد کرد.»

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku