کمیته ضد شکنجه سازمان ملل از رژیم اسرائیل بازجویی می‌کند

تظاهرات فلسطینیان در روز ملی «زندانی فلسطینی» در تاریخ 29 فروردین 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

کمیتۀ ضد شکنجۀ سازمان ملل متحد از اسرائیل به دلیل سیاست‌های این رژیم در شکنجۀ زندانیان فلسطینی، بازجویی می‌کند.

قرار است مقامات رژیم اسرائیل روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (14 و 15 اردیبهشت) در جریان فرآیندِ معمول این نهاد جهانی برای پاسخگویی در قبال سیاست‌هایشان در شکنجۀ زندانیان به این کمیته بروند.

رژیم تل‌آویو کنوانسیون 1991 منع شکنجۀ سازمان ملل متحد را امضاء کرده است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی جروزالم پست قرار است این کمیته دربارۀ شرایط زندانیان فلسطینی از جمله افرادی که زیر سن قانونی بازداشت می‌شوند از مقامات اسرائیلی سؤال کنند.

تخریب خانه‌‌های فلسطینیان، خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌‎ها و نحوه رسیدگی اسرائیل به شکایات مربوط به وقوع شکنجه از دیگر موضوعاتی است که مقامات این رژیم باید در قبال آن‌ها پاسخگو باشند.

براساس این گزارش مقامات اسرائیلی احتمالاً در مواجهه با کمیتۀ ضد شکنجه، ادعا خواهند کرد که کرانۀ باختری در حوزۀ قضائی این کمیته نیست چون این منطقه تحت کنترل نظامی اسرائیل قرار دارد، نه «کنترل کامل» این رژیم.

این در حالی است که کمیتۀ ضد شکنجه در گزارشِ سال 2012 میلادی خود این ادعای اسرائیل را رد و اعلام کرده بود این رژیم موظف است قوانین کنوانسیون را در همۀ مناطقی که «به لحاظ قانونی یا عملاً تحت کنترل خود دارد»، رعایت کند.

در این گزارش آمده بود که نظامیان رژیم اسرائیل «بارها وارد کرانۀ باختری و غزه شده و بر این مناطق مسلط شده‎اند».

شصت و هشت سال پیش در 15 مه 1948 (26 اردیبهشت 1327) رژیم اسرائیل موجودیت خود را پس از یک عملیات نظامی تمام عیار در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اعلام کرد. مناطق تحت اشغال این رژیم شامل مزارع شبعای لبنان و بلندی‌های جولان در سوریه می‌شود.

اسرائیل در سال 1967 سرزمین‌های فلسطینی در کرانۀ باختری و نوار غزه را اشغال کرد. این رژیم سپس در حرکتی که هرگز از سوی جامعۀ بین‌المللی به رسمیت شناخته نشد، کرانۀ باختری و شرق قدس را ضمیمۀ سرزمین‌های اشغالی کرد.

رژیم تل‌آویو در سال 2005 میلادی از غزه خارج شد، اما این منطقه را با محاصره‌ای فلج‌کننده و حملات متعدد و مرگبار خود روبرو کرده است.

تظاهرات فلسطینیان در روز ملی «زندانی فلسطینی» (29 فروردین 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

«بازداشت 2441 فلسطینی از مهر تا کنون»

یک شبکۀ تلویزیونی اسرائیل با انتشار گزارشی اعلام کرد از آغاز ناآرامی‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی که از اوایل مهرماه سال 1394 آغاز شده است، این رژیم 2 هزار و 441 فلسطینی را دستگیر کرده است.

روز سه‌شنبه (14 اردیبهشت) خبرگزاری صفا فلسطین نیز در گزارشی خبر از بازداشت شدن 19 شهروند فلسطینی در کرانۀ باختری داد.

براساس این گزارش نظامیان اسرائیلی سحرگاه سه‌شنبه در حمله به یک منطقۀ مسکونی در شهر الخلیل، تعدادی از خانه‌ها را بازرسی و این فلسطینیان را دستگیر کردند.

نیروهای اسرائیلی همچنین به روستای مراح رباح در جنوب شهر بیت‌لحم حمله کرده و چند فلسطینی را بازداشت کردند.

بر اساس اعلام رسانه‌های اسرائیلی سه فلسطینی نیز در حملۀ اسرائیلی‌ها به شهرهای طولکرم، صیدا و نابلس دستگیر شدند.

نظامیان اسرائیلی معمولاً اقدام به ربودن فلسطینیان از کرانۀ باختری کرده و آن‌ها را بدون تفهیم اتهام برای سال‌ها در زندان نگه می‎دارند. در این شیوۀ بازداشت که رژیم اسرائیل آن را «بازداشت اداری» می‌نامد، افراد می‌توانند بدون هیچ اتهامی تا 6 ماه زندانی باشند و این قرار بازداشت به شکل نامحدود قابل تمدید است.  

براساس گزارش‌‎ها بیش از 7 هزار فلسطینی بدون تفهیم اتهام و محاکمه در 17 زندان و اردوگاه متعلق به رژیم صهیونیستی در بازداشت هستند. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku