News   /   آفريقا

شکایت یکی از رهبران مخالف مصر از سیسی به خاطر واگذاری تیران و صنافیر

حمدین صباحی، رهبر جریان مردمی مصر

رهبر یکی از جنبش‌های مخالف مصر به خاطر واگذار کردن دو جزیره مهمِ مصر در دریای سرخ به عربستان سعودی از عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر رسماً شکایت کرده است.

حمدین صباحی، رهبر جریان مردمی مصر به خاطر معامله کنونی قاهره و ریاض بر سر واگذاری جزایر تیران و صنافیر، شکایت‌نامه‌ای 10 صفحه‌ای علیه سیسی به دادگاه اداریِ قاهره تقدیم کرد.

صباحی گفت اسنادی در اختیار دارد که ثابت می‌کنند تیران و صنافیر متعلق به مصر هستند و نمی‌توان آنها را به عربستان سعودی واگذار کرد.

وی در بخشی از شکایت‌نامه خود نوشته است: «چنانچه اسناد نشان می‌دهد، این جزایر بخشی از حقوق ملی ما هستند. قانون اساسی این کشور اجازه نمی‌دهد این حقوق ملی نقض شوند.»

این اقدام در حالی انجام شد که خالد علی، یک وکیل و فعال مصریِ دیگر پیش از این در رابطه با این اقدام از دولت قاهره شکایت کرده است.

دولت مصر 21 فروردین پس از امضای یک توافق دریایی با عربستان سعودی، اعلام کرد جزایر تیران و صنافیر در داخل آب‌های ساحلی عربستان سعودی قرار دارند و پس از آن به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

کارشناسان حقوقی و مخالفان دولت مصر، از جمله ایمن نور یکی از سیاستمداران این کشور و همچنین جنبش اخوان المسلمین مشروعیت این توافقنامه را زیر سوال برده و گفته‌اند واگذاری مالکیت اراضی مصر بر خلاف قانون اساسی این کشور است.

بسیاری نیز در شبکه‌های مجازی با انتقاد از این اقدام گفته‌اند سیسی اراضی مصر را در عوض پول به سعودی‌ها می‌فروشد.

گفته می‌شود مصر در ازای توافق با واگذاری این جزایر 20 میلیارد دلار از عربستان سعودی کمک مالی دریافت کرده است.

هفته گذشته نیز هزاران تن از مردم مصر در اعتراض به این توافق با عربستان سعودی در خیابان‌های این کشور تظاهرات کردند؛ پلیس ضد شورش مصر دست کم 25 معترض را دستگیر کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، مصر پیش از این توافق، از رژیم تل‌آویو چراغ سبز گرفته بود.

نمایی از جزیره تیران در دریای سرخ

جزیره 80 کیلومتر مربعی تیران در ورودی تنگه تیران واقع شده که دریای سرخ را از خلیج عقبه جدا می‌کند. جزیره صنافیر نیز در شرق جزیره تیران واقع شده است. اهمیت راهبردی این جزایر از آن جهت است که تنگه تیران تنها دسترسی رژیم اسرائیل از خلیج عقبه به دریای سرخ است و نقش مهمی در تبادلات تجاری این رژیم ایفا می‌کند.

توافقنامه دریایی جدید مصر و عربستان در کاخ اتحادیه در شرق قاهره در حضور السیسی و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به امضای شریف اسماعیل، نخست وزیر مصر و همتای سعودی وی رسید.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku