​روسیه خواستار تروریستی خواندن گروه‌های ناقض آتش‌بس سوریه است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه در یک نشست خبری مشترک با ژان مارک ایرو، وزیر امور خارجۀ فرانسه در مسکو (31 فروردین 1395- عکس از رویترز)

وزیر امور خارجۀ روسیه می‌گوید مسکو خواستار قرار گرفتن نام گروه‌های برهم‌زنندۀ آتش‌بسِ سوریه در فهرست گروه‌های تروریستیِ سازمان ملل متحد است.

سرگئی لاوروف پس از دیدار و گفت‌وگو با ژان مارک ایرو، وزیر امور خارجۀ فرانسه در مسکو در جمع خبرنگاران گفت: «شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‎دهد (گروه تروریستی) جبهه النصره برای فرار از مجازات ... خود را پشت نام‌‎های جدید پنهان کرده و با گروه‎های کوچکی که در فهرست تروریستی قرار ندارند، متحد شده است.»

خبرگزاری آر.تی روسیه روز چهارشنبه (1 اردیبهشت) نوشت لاوروف در اظهاراتش مستقیماً به گروه‌‌های موسوم به احرار الشام و جیش الاسلام اشاره کرده است که با نیروهای ارتش سوریه می‌جنگند.

وزیر خارجۀ روسیه تأکید کرد مسکو از ابتدا خواستار قرار گرفتن نام این دو گروه در فهرست گروه‌های تروریستی سازمان ملل بود، اما برای برقراری سازش موافقت کرد از خواستۀ خود بگذرد.

در پی توافق روسیه و امریکا از تاریخ 8 اسفند آتش‌بس در سوریه به اجرا درآمد. گروه‌های تروریستی داعش و جبهه‌النصره که از سوی سازمان ملل نیز به عنوان گروه تروریستی معرفی شده‎اند، از این آتش‌بس مستثنی هستند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه (راست) در کنار ژان مارک ایرو، وزیر امور خارجۀ فرانسه در مسکو (31 فروردین 1395- عکس از رویترز)

لاوروف تصریح کرد: «... روسیه خواستار آن بود که این سازمان‌ها (احرار الشام و جیش الاسلام) در فهرست گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا باشند. در آن زمان، شرکای غربی‌ِ ما، که بسیاری از آن‌ها موضع مشترکی داشتند، از ما خواستند که سازش کنیم چرا که برخی از کشورها در منطقه قاطعانه در برابر تروریستی خواندن این گروه‌ها مقاومت کردند.»

وزیر خارجۀ روسیه افزود: «با این موضوع موافقت کردیم تا دست‌کم پیشرفتی (در مذاکرات صلح) داشته باشیم.»

به گفتۀ این مقام روسی هنوز هم یک مسیر دیپلماتیک برای اضافه کردن گروه‌های ناقض آتش‌بس در فهرست گروه‌های تروریستی سوریه وجود دارد.

لاوروف گفت: «ما به زودی در شورای امنیت سازمان ملل دربارۀ افزودن نام آن‌‎هایی که آتش‌بس را تخریب و تضعیف می کنند، اما سعی دارند خود را تحت نام‌های جدید پنهان کنند، در فهرست گروه‌های تروریستی در کنار داعش و جبهه النصره، سخن خواهیم گفت.»

اخیراً محمد علوش، یکی از سرکردگان گروه موسوم به جیش الاسلام که رهبری ائتلاف گروه‌های معارض دولت سوریه موسوم به کمیتۀ عالی مذاکرات را برعهده دارد و مورد حمایت عربستان است از شورشیان سوریه خواست حملات خود را علیه مواضع نیروهای دولتی این کشور از سر بگیرند.

محمد علوش، یکی از سرکردگان گروه موسوم به جیش الاسلام در سوریه (چپ)

این ائتلاف که در مذاکرات صلح سوریه در ژنوِ سوئیس و به میزبانی سازمان ملل متحد حضور دارد، روز دوشنبه (30 فروردین) اعلام کرد که مشارکت خود را در دور سوم این مذاکرات به حالت تعلیق درآورده است.

نمایندگان این ائتلاف با ادعای این‌که استفان دی‌ میستورا، فرستادۀ سازمان ملل به سوریه «مغرضانه» برخورد می‌کند، دولت سوریه را متهم به نقض آتش‌بس و میز مذاکرات را ترک کردند.

با وجود توقف موقت مذاکرات صلحِ سوریه، وزیر خارجۀ روسیه گفت گفت‌وگوهای ژنو در جریان خواهند بود.

لاوروف تصریح کرد: «به غیر از گروه ریاض (موسوم به کمیتۀ عالی مذاکرات)، نمایندگان دولت سوریه و گروه‌هایی که در مذاکرات مسکو، قاهره، آستانه شرکت داشتند... و گروه‌های مستقل حضور دارند.»

وی گروه موسوم به کمیتۀ عالی را یک عضو «دمدمی مزاج» در روند مذاکرات صلح دانست که حامیان خارجی از جمله ترکیه بیش از حد به آن بها داده‌اند.

لاوروف گفت این ائتلاف به اشتباه باور دارد که تنها نمایندۀ گروه‎های معارض در سوریه است و نظر دیگر گروه‌ها اهمیتی ندارد.

وزیر خارجۀ روسیه افزود: «ما همۀ تلاش خود را برای جلوگیری از اتخاذ راه‌حل نظامی به کار می‌گیریم ... چرا که این موضوع به هرج و مرج در منطقه منجر و پس از آن‎چه در عراق و لیبی رخ داد، موجب فروپاشی یک دولت دیگر می‌شود.»

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می‌تواند در جنگ پیروز شود؟ گفت: «پاسخ این سؤال بسیار ساده است- هیچ کس نمی‌تواند این جنگ را ببرد. این موضوع را همۀ کارشناسان و هر دو طرف دریافته‌اند.»

لاروف افزود هنوز هم «برخی از بازیگران» رؤیای سرنگونی دولت سوریه را در سر می‌پرورانند و در تلاش برای این موضوع سعی در «از ریل خارج کردن» مذاکرات ژنو را دارند. 

تازه‌ترین دور مذاکرات غیر مستقیم دولت و مخالفان سوریه با میانجیگری سازمان ملل متحد 25 فروردین 1395 در ژنو سوئیس آغاز شد.

سوریه از سال 2011 (1389) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است؛ براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در جنگ پنج ساله سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ زده آواره شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku