News   /   ايران

گفتگوی تلفنی روحانی با روسای جمهورِ آذربایجان و ارمنستان

گفتگوی تلفنی حسن روحانی با روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در گفتگوی تلفنی با روسای جمهورِ آذربایجان و ارمنستان، دو طرف را به خویشتنداری دعوت کرد.

روحانی عصر چهارشنبه در تماس های تلفنی جداگانه با الهام علی اف و سرژ سرکیسیان، ضمن دعوت طرفین به خویشتنداری تاکید کرد که تهران خواهان بازگشت آرامش و ثبات به منطقه است.

وی ضمن درخواست از طرفین برای احترام به آتش موجود در منطقه قره باغ، گفت: «جمهوری اسلامی ایران از کشته شدن نیروهای نظامی و غیرنظامی دو کشور همسایه و دوست در جریان این درگیری ها بسیار متاسف؛ و آماده است تمامی امکانات خود را برای حل مسالمت آمیز اختلافات میان دو کشور دوست و همسایه از طریق گفت وگوهای سیاسی بکار گیرد.»

روحانی با بیان اینکه «با تداوم درگیری‌ها، منافع همه ملت‌های منطقه و به ویژه ملت‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان آسیب می‌بیند و این روند به زیان پیشرفت و توسعه منطقه است»، از همتایان آذربایجانی و ارمنستانی خود خواست برای اطمینان از اجرای کامل آتش بس، نظارت دقیق بر آن و بازگرداندن آرامش به مرزهای دو کشور، حداکثر تلاش خود را بکار گیرند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: «منطقه در حال حاضر با بحران‌های بزرگی مواجه است و تروریست‌ها و حامیان آنها همواره در تلاش هستند که بحران را به سراسر منطقه بکشانند. در چنین فضایی هر گونه تنش و درگیری، می‌تواند فضا را برای نیات آنها آماده کند.»

روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز در این گفتگوها با تشریح آخرین وضعیت مناطق درگیری و اقدامات انجام شده برای برقراری آتش بس و حفظ آن، از مواضع اصولی و تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در جهت حل و فصل این بحران تشکر کردند.

خانه ای که در جریان درگیری های اخیر در منطقه قره باغ تخریب شده است. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

از اول آوریل (13 فروردین) و با آغاز درگیری‌ها میان شبه نظامیان وابسته به ارمنستان و ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ، ده‎ها نفر کشته شدند.

منطقه قره‌باغ در داخل خاک جمهوری آذربایجان قرار دارد، اما ارامنه بر آن کنترل دارند. پس از پایان جنگ جدایی ‌طلبانه ارامنه با آذربایجان در سال 1994، این منطقه خودمختار تحت حمایت نظامی و مالی کشور ارمنستان اداره می‌شود.

نیروهای تحت حمایت ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را متهم به نقض آتش‌ بسی کرده‌اند که در سال 1994 و پس از کشته شدن حدود 30 هزار نفر در درگیری‌های چند ساله به دست آمد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku