News   /   گزارش

جنبش تحریم اسرائیل؛ خروج شرکت‌ها از اراضی اشغالی

یک فعال فلسطینی در حال چسباندن برگه ای بر روی قفسه حاوی محصولات اسرائیلی در فروشگاهی در شهر بیت لحم در کرانه باختری مبنی بر تحریم محصولات اسرائیلی، 22 بهمن 1393. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در پی قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل مبنی بر تهیه فهرست سیاهی از کلیه شرکت‌های اسرائیلی و بین‌المللی که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در شهرک‌های غیرقانونی اسرائیلی فعال هستند، بسیاری از شرکت‌ها در حال انتقال از این شهرک‌ها به آن سوی مرزهای تعیین شده پیش از جنگ شش روزه 1967  موسوم به  «خط سبز» هستند.

مونا قندیل خبرنگار پرس تی‌وی در رام الله در این باره گزارشی تهیه کرده که متن آن به شرح زیر آمده است:

شماری از شرکت‌های اسرائیلی اکنون برای فرار از تحریم بین‌الملی در حال انتقال از شهرک‌های اسرائیلی به داخل مرزهای تعیین شده پیش از جنگ شش روزه در سال 1967 هستند. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه ایجاد یک بانک اطلاعاتی از کلیه شرکت‌های اسرائیلی و بین‌المللی فعال در شهرک‌های غیرقانونی واقع در اراضی اشغالی فلسطین را به تصویب رساند.

جنبش «انزوا، سرمایه‌زدایی و تحریم علیه اسرائیل» (بی.دی.اس) طرح شرکت‌های اسرائیلی را تلاش تازه آنان برای فریب شورای یاد شده سازمان ملل درباره خاستگاه محصولات خود دانسته است.

محمود نواجعه از جنبش بی.دی.اس: «حتی اگر این شرکت‌ها از شهرک‌ها به اسرائیل منتقل شوند این بدان معنا نیست که دیگر مشمول تحریم قرار نخواهند گرفت. این شرکت‌ها و کلیه شرکت‌های اسرائیلی در نقض حقوق بشر فلسطینیان دخیل بوده، از آنجا که آن‌ها بخشی از این رژیم آپارتاید هستند که باید تا زمان آزادی فلسطینیان از بین برود.»

چند ماه پیش، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت به کالاهای اسرائیلی وارداتی که در بیت‌المقدس شرقی در کرانه باختری و بلندی‌‎های جولان تولید می‌شوند برچسب بزند. اما اکنون فلسطینیان هشدار داده‌اند که برچسب دار کردن کالاها دیگر کفایت نمی‌کند زیرا تل آویو محصولات تولیدی در شهرک‌های غیرقانونی را به عنوان محصولات تولیدی در اسرائیل عرضه می‌کند و از این طریق سعی دارد اتحادیه اروپا را فریب دهد.

هیثم دراغمه، رئیس کمیته سیاست‌ راهبردی مجلس قانون‌گذاری فلسطین: «شهرک‌های اسرائیلی در اراضی فلسطینی احداث می‌شوند. شرکت‌های مختلف در آنجا تولید دارند اما ادعا می‌کنند که تولیداتشان محصول شهرهای اسرائیلی است. این شگرد دیگری برای فریب اتحادیه اروپا است.»

افزون بر این، فلسطینیان معتقدند که شورای حقوق بشر سازمان ملل باید منع کامل تجارت با شهرک‌های اسرائیلی را در دستور کار قرار دهد.

فلسطینیان به شدت از جنبش بی.دی.اس برای مقابله با مصادره زمین‌هایشان توسط اسرائیل و شگردهای اشغالگرانه آن حمایت می‌کنند. آنان می‌گویند به اینکه تل آویو به صادرات کالاهای تولیدی در شهرک‌ها به اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد واقف هستند اما دست‌کم زمانی که مشتریان اروپایی در این باره آگاهی بیابند، بسیاری از آنان از خرید این کالاها خودداری خواهند کرد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku