News   /   ايران

آژانس اتمی تعهد ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرد

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) با تاییدِ دوبارۀ تعهد ایران به توافق هسته‌ای با گروه 1+5، اعلام کرد تهران فراتر از تعهدات خود در این توافق عمل کرده است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه (13 فروردین) پس از مذاکره با سران چین، روسیه، امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا درباره نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، این خبر را اعلام کرد.

آمانو پس از جلساتی که در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن برگزار شد، گفت ایران «افزون بر موافقت‌نامه پادمان‌ها با آژانس، به پروتکل الحاقی» به پیمان منع گسترش سلاح اتمی (ان‌پی‌تی) که بازرسی سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران را ممکن می‌سازد نیز عمل کرده است.

آمانو افزود: «در مورد اقدامات شفاف سازی‌ که فراتر از تعهد ایران بر اساس توافق‌های رسمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است نیز توافق شده است.»

در تاریخ 23 تیر ماه، ایران و آژانس نقشۀ راهی برای «روشن کردن مسائل گذشته و حال» در مورد برنامه هسته‌ای ایران، در وینِ اتریش به امضا رساندند.

تصویر آرشیوی از نمایندگان ایران و گروه 1+5

در همین روز، ایران و گروه 1+5 درباره برنامۀ هسته‌ای این کشور به جمع‌بندی نهایی دست یافتند که بر اساس آن، در ازای لغو تحریم‌های سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و امریکا، تهران نیز بخش‌هایی از فعالیت‌ هسته‌ای خود را محدود می‌کند.

از زمان اجرایی شدن برجام در تاریخ 26 دی 1394 همه تحریم‌های هسته‌ای اتحادیه اروپا، شورای امنیت و امریکا علیه ایران لغو شدند.

ایران پذیرفته است در راستای اعتمادسازی موقتاً پروتکل الحاقی را بر اساس برجام اجرا کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «این صرفاً آغاز روندی است که سال‌ها به طول خواهد انجامید.»

آمانو همچنین با تقدیر از تلاش‌های دیپلماتیکی که به این توافق تاریخی انجامید، خواستار سخت‌کوشی در اجرای روند برجام شد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku