News   /   اروپا

تظاهرات نمادین در انگلیس علیه فروش سلاح به عربستان

تظاهرات کنندگان در حال حمل ماکت موشک «پیووی 4» در لندن، 28 اسفند 94

اعضای سازمان عفو بین الملل در انگلیس روز جمعه (28 اسفند) با برگزاری تظاهرات در شهر لندن، اقدام انگلیس در فروش سلاح به عربستان  سعودی را محکوم کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات با حمل ماکت هایی از موشک «پیووی 4» (Paveway IV) که روی آن عبارت «ساخت انگلیس، برای گرفتن جان یمنی ها» حک شده بود، در خیابان «وایت هال» لندن تظاهرات کردند. 

به گفته عفو بین الملل، دولت انگلیس فقط در سال گذشته میلادی (2015)، 2 هزار و 400 موشک و 58 فروند هواپیما به عربستان سعودی فروخت.

کیت آلن، مدیر سازمان عفو بین الملل در انگلیس که در این تظاهرات شرکت کرده بود در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «آرتی» روسیه گفت: «تا جایی که می توانیم تلاش می کنیم توجهات را به این مهم جلب کنیم که دولت انگلیس به عربستان سعودی سلاح می فروشد و ما کاملاً نسبت به آنچه در یمن می گذرد، آگاهیم.»

وی ضمن تأکید بر این مسئله که توافق فروش سلاح میان انگلیس و عربستان سعودی ناقض قوانین بین المللی است، خواستار پایان یافتن این توافق شد. 

مدیر سازمان عفو بین الملل در انگلیس گفت: «انگلیس ناقض معاهده تجارت اسلحه است. ما از دولت انگلیس می خواهیم تا این کار را متوقف کند.»

گزارش ها حاکی است، پارلمان انگلیس قرار است مسئله فروش سلاح به عربستان سعودی را بررسی کند.

کریس وایت، نماینده محافظه کار پارلمان انگلیس که ریاست کمیته چند حزبی کنترل بر صادرات سلاح را نیز برعهده دارد در این خصوص گفت: «مقصود ما از این پرسش و پاسخ آگاهی از نقش سلاح های ساخت انگلیس در جنگ یمن است.»

پارلمان اروپا نیز ماه گذشته میلادی (فوریه) با تصویب قطعنامه ای خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی شد.

در همین حال، رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد، عربستان سعودی را مسئول کشتار اکثریت غیرنظامیان در یمن معرفی کرده است.

عربستان سعودی از حدود یک سال پیش یمن را آماج حملات خود قرار داده است.

مقامات سعودی در صدد بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش مردمی انصارالله هستند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku