انتقاد سازمان ملل از «جنایات جنگی» عربستان در یمن

زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل حمله اخیر ائتلاف تحت امر عربستان سعودی به یمن را که بیش از 100 کشته به جا گذاشت، محکوم کرده است.

زید رعد الحسین جمعه (28 اسفند) در بیانیه‌ای با انتقاد از تجاوز سعودی به یمن اعلام کرد ائتلاف تحت امر رژیم سعودی در حملاتِ خود دو برابرِ دیگر نیروهای مسلح فعال در یمن جان غیرنظامیان را گرفته است.

در بیانیه کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل آمده است: «این وقایع وحشتناک با ترتیب غیرقابل قبولی رخ می‌دهند. افزون بر آن، با وجود وعده‌های علنی برای پیگیری چنین وقایعی، هنوز شاهد پیشرفتی در روند تحقیقات نبوده ایم.»

زید در ادامه این بیانیه تصریح کرد: «احتمالاً کشورهای عضو این ائتلاف مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.»

جنگنده‌های سعودی سه‌شنبه (25 اسفند) با حمله به بازاری در استان حجۀ یمن جان دست کم 119 نفر را گرفتند.

طبق اعلام صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، در این حملات 22 کودک کشته و 47 غیرنظامی نیز زخمی شدند.

بر پایه گزارش‌ها، مسئولان سازمان ملل پس از بررسی محل حادثه هیچ‌گونه مدرکی دال بر وجود تسلیحات و یا تجهیزات نظامی قابل توجه در آنجا پیدا نکردند.

دفتر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دبیرکل حملات هوایی‌ روز سه‌شنبه به بازار الخمیس در منطقۀ مُستبا در استان حجه را محکوم می‌کند.»

در این بیانیه آمده است: «این حادثه دومین رخداد بزرگ از این نوع طی دو هفتۀ اخیر بوده است... حمله به مناطق غیرنظامی مانند بازارها نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.»

تصویری از ویرانه های بر جای مانده از حملات عربستان به صنعا، پایتخت یمن

عربستان سعودی از ششم فروردین 1394 با هدف بازگرداندن قدرت به عبده ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش مردمی انصارالله، حملات نظامی خود را به این کشور فقیر عربی آغاز کرده است.

در حملات رژیم سعودی تاکنون بیش از 8 هزار و 400 یمنی از جمله بیش از 2 هزار و 250  کودک کشته و بیش از 16 هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

زیرساخت‌های یمن نیز در این حملات متحمل خسارت‌های سنگینی شده‌اند و بسیاری از بیمارستان‌ها، مدارس و کارخانه‌ها از بین رفته‌اند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku