تأکید رئیس جمهور عراق بر پیوستن نیروهای مردمی به عملیات موصل

نیروهای داوطلب مردمی عراق (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

فواد معصوم، رئیس جمهور عراق اعلام کرد، نیروهای داوطلب مردمی موسوم به «حشد الشعبی» به همراه نیروهای پیشمرگه کرد قطعاً به عملیات آزادسازی شهر موصل از دست تروریست های تکفیری داعش می پیوندند.

معصوم روز چهارشنبه (26 اسفند) اتهامات برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و امارات علیه نیروهای مردمی را بی اساس و با انگیزه های سیاسی توصیف کرد.

این کشورها پیشتر مدعی شده بودند که نیروهای داوطلب مردمی به اختلافات فرقه ای در عراق دامن می زنند.

وی در ادامه گفت، گرچه نیروهای داوطلب و کرد در عملیات آزادسازی موصل شرکت می کنند، به علت وجود برخی حساسیت ها وارد این شهر نمی شوند.

رئیس جمهور عراق ضمن تقدیر از نقش مهم نیروهای داوطلب در مبارزه با داعش تأکید کرد، نیروهای بسیج مردمی تحت نظارت فرماندهی کل نیروهای ارتش هستند.

فواد معصوم، رئیس جمهور عراق (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

اواخر ماه فوریه، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز اظهارات وزیر امور خارجه امارات را علیه نیروهای مردمی رد و اعلام کرد، این نیروها در کنار ارتش علیه داعش می جنگند.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات نیروهای مردمی را با گروه های تروریستی داعش و النصره مقایسه کرده و گفته بود، این نیروها باید حذف شوند. عبادی نیز ضمن ابراز تعجب نسبت به این اظهارات گفته بود این نیروها وابسته به نیروهای ارتش هستند.

دولت عراق اعلام کرده در حال آماده سازی برای اجرای عملیات آزادسازی موصل است.

عراق هم اکنون هزاران تن از نیروهای خود را در پایگاهی در شمال عراق مستقر کرده است.

نیروهای بسیج مردمی یا «حشد الشعبی» متشکل از 40 گروه داوطلب در اواسط ماه ژوئن سال 2014 میلادی و پس از صدور فتوای آیت الله سیستانی، روحانی برجسته شیعه در خصوص ضرورت دفاع مردم از شهرهای عراقی، تشکیل شد. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku