News   /   ايران

ظریف: تروریستی خواندن حزب‌الله برای رژیم صهیونیستی خوشایند است

نشست خبری مشترک محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران (راست) و جورج وللا، وزیر امور خارجۀ جمهوری مالت (15 اسفند 1394- عکس از ایرنا)

وزیر امور خارجۀ ایران در واکنش به تصمیم شورای همکاری خلیج فارس در تروریستی خواندن جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان می‌گوید این اقدام فقط برای رژیم صهیونیستی خوشایند است و تمام آزای‎خواهان جهان عرب را متنفر می‌کند.

محمد جواد ظریف، عصر شنبه (15 اسفند) در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجۀ مالت گفت: «احساس می‌کنم بعضی از کشورهای حوزۀ ما به ویژه دولت سعودی با توجه به سیاست‌های غلطی که دنبال کردند در پی ایجاد تنش و ناامنی در کل منطقه هستند.»

وی افزود: «این سیاست‌ها به قیمت استفاده از برخی عناوین است که فقط برای رژیم صهیونیستی خوشایند است و تمام آزادی خواهان جهان عرب را از این حرکت متنفر می‌کند.»

ظریف با تأکید بر این‌که «حزب‌الله تنها سازمانی است که در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی توانسته است از تمامیت ارضی لبنان حمایت و اشغالگران را از لبنان خارج کند»، تصریح کرد: «این اقدام (تروریستی خواندن حزب‌الله) ... محکوم و بی‌اعتبار است.»

شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه (12 اسفند) جنبش مقاومت لبنان، حزب الله را که با اشغالگری رژیم اسرائیل و تروریست‌ها در سوریه مبارزه می‌کند، در فهرست به اصطلاح تروریست‌ها قرار دادند.

وزیر امور خارجۀ ایران با اشاره به این‌که کشورهای تنش‌آفرین در منطقه «آثار سیاست‌های غلط قبلی را امروز در سوریه و یمن مشاهده می‌کنند» خطاب به آن‌ها گفت: «بهتر است قبل از این‌که این اقدامات قابل کنترل و برخورد نباشد و دامن خودشان را بگیرد، آن‎‌ها را متوقف کنند و به ندای گفت‌وگو، همکاری و حسن همجواری پاسخ مثبت دهند.»

عربستان سعودی از فروردین ماه سال جاری حملات هوایی خود را در یمن به بهانۀ بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی این کشور آغاز کرد و تا کنون عامل کشته شدن بیش از 8 هزار و 400 نفر در این کشور فقیر عربی شده است.

مقامات سعودی همچنین از معارضان دولت قانونی سوریه حمایت تسلیحاتی می‌کنند و به تازگی برای اعزام نیروهای زمینی خود به این کشور جنگ‌زده ابراز آمادگی کرده‌اند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران در حال دست دادن با جورج وللا، وزیر امور خارجۀ جمهوری مالت (15 اسفند 1394- عکس از ایرنا)

نقش کشور مالت در تضمین تعهدات اروپا در برجام

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به این‌که ایران برای اولین بار در تاریخ میزبان وزیر امور خارجۀ کشور مالت است، افزود: «مالت یکی از اعضای اتحادیۀ اروپا است که در سال آیندۀ میلادی، ریاست این اتحادیه را بر عهده خواهد گرفت »

وی تصریح کرد با توجه به همزمانی ریاست مالت بر اتحادیۀ اروپا و تغییر دولت در امریکا، این کشور «مسوولیت ویژه‌ای در تضمین تعهدات اروپا در قالب برجام خواهد داشت».

ایران و گروه 1+5 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان در 23 تیر امسال پس از چندین دور مذاکرات سخت و فشرده دربارۀ برنامۀ هسته‌ای ایران در شهر وین، پایتخت اتریش بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) به توافق نهایی رسیدند.

پس از اجرای تعهداتِ دو طرف براساس برجام، تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در 27 دی ماه با اجرایی شدن برجام لغو شد.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku