گزارش: 135 کشته در مناطق تحت آتش بس در سوریه

تصویری از ویرانه های شهر حلب سوریه در خلال آتش بس در این کشور عربی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه می‌گوید از تاریخ هشتم اسفند در مناطقی که مشمول برقراری آتش بس هستند در مجموع 135 نفر کشته شده‌اند.

این گروه روز شنبه در گزارشی اعلام کرد توافق ترک مخاصمه در برخی از مناطق سوریه اجرا نشد که در همین مدت در این مناطق بیش از 550 نفر کشته شدند.

این گزارش می‌افزاید در مجموع میزان خشونت‌ها تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است.

آتش بس در سوریه با میانجیگری روسیه و امریکا برقرار شد با این حال مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره را در بر نمی‌گیرد. این آتش بس قرار است دو هفته ادامه داشته باشد.

دولت سوریه به شرطی برقراری این آتش بس را پذیرفت که عملیات نظامی علیه داعش و جبهه النصره که شامل این آتش بس نمی‌شوند، ادامه یابد.

استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مذاکرات سوریه ادامه می‌یابد؟

استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز جمعه گفت دور آتی مذاکرات صلح برای حل بحران سوریه احتمالا در تاریخ 19 اسفند برگزار خواهد شد.

در همین حال ریاض حجاب رئیس گروه موسوم به «کمیته عالی مذاکرات» که ائتلاف گروه‌های معارض سوری به شمار می‌آید، گفت شرایط برای از سرگیری مذاکرات مناسب نیست.

وی مدعی شد در خلال آتش بس بیش از 50 بار مواضع معارضان سوری هدف قرار گرفته است.

نماینده سازمان ملل درباره آتش بس در سوریه گفت برقراری آتش بس نشانه روشنی از پیشرفت است اما هنوز هیچ تضمینی برای موفقیت آن وجود ندارد.

حجاب همچنین بار دیگر تاکید کرد بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نباید در آینده این کشور جایی داشته باشد.

این در حالی است که دی میستورا در پاسخ به اظهارات حجاب و برخی کشورها درباره لزوم برکناری اسد به عنوان پیش شرط آغاز مذاکرات گفت: «آیا نمی‌توان اجازه داد مردم سوریه به واقع درباره این موضوع تصمیم گیری کنند؟ چرا تا زمانی که آزادی و فرصت بیان (عقاید) وجود دارد، ما باید پیش از آنکه مردم سوریه حرفی بزنند، از طرف آنها سخن بگوییم؟»


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku