News   /   ايران

امیرعبداللهیان: سخن از ایجاد منطقه پرواز ممنوع تکرار خطاهای قبلی است

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجۀ ایران

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجۀ ایران می‌گوید سخن گفتن از ایجاد منطقۀ حائل و پرواز ممنوع در سوریه تکرار خطاهای قبلی است.

حسین امیرعبداللهیان روز جمعه (30 بهمن) در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیمای ایران بار دیگر تأکید کرد: «راه حل بحران سوریه که امنیت منطقه را متأثر کرده، صرفاً سیاسی است.»

وی ضمن انتقاد شدید از برخی کشورهای عضو گروه بین‌المللی حمایت از سوریه به دلیل «رویکرد نادرست نظامی‌شان» در قبال سوریه، افزود: «بدون تردید تکرار موضوع منطقۀ پرواز ممنوع کمکی به امنیت و ثبات منطقه نمی‌کند.»

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه (28 بهمن) یک بار دیگر از طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه حمایت کرد و گفت برای مردم در حلب و مناطق اطراف آن در شمال سوریه ایجاد «منطقه پرواز ممنوع» تا مرزهای ترکیه مطلوب خواهد بود.

امیرعبداللهیان گفت: «برای تحقق راه‌حل سیاسی در سوریه کنترل مرزهای همسایگان این کشور و اجازه ندادن و تسهیل نکردن تردد تروریست‌ها ضروری است.»

پیش از این نیز یک سخنگوی وزارت امور خارجۀ سوریه با انتشار بیانیه‌ای در روز پنج‌شنبه (29 بهمن) در واکنش به پیشنهاد مرکل اعلام کرد ایجاد منطقۀ پرواز ممنوع «غیرقابل قبول» و هدف آن کمک به تروریست‌ها است.

در این بیانیه آمده است: «سوریه پیشنهاد صدراعظم آلمان را نمی‌پذیرد. این پیشنهاد دخالت در امور داخلی سوریه، نقض حاکمیت ملی این کشور و اصل مصونیت مرزها محسوب می شود و به طور کلی در تضاد با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد است.»

مقامات ترکیه نیز بارها خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در عمق خاک سوریه شده‌اند. این درحالی است که دولت سوریه بارها آنکارا را به حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌های معارض سوریه و تسهیل ورود و خروج تروریست‌ها از خاک سوریه متهم کرده است.

آنکارا مدعی است این منطقه امن می‌تواند محل اسکان 2 میلیون و 200 هزار پناهجوی سوری باشد که هم اکنون در خاک ترکیه پناه گرفته‌اند، اما به عقیده کارشناسان، ترکیه سعی دارد با زمینه‌سازی برای ایجاد منطقه امن در خاک سوریه از یک سو زمینه فعالیت آزاد معارضان دولت بشار اسد را فراهم و از سوی دیگر عناصر داعش را از مرزهای خود دور کند.

پناهجویان سوری در نزدیکی شهر کیلیس در جنوب مرکزی کشور ترکیه (20 بهمن 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

ضرورت حضور معارضان معتقد به راهکار سیاسی در مذاکرات صلح سوریه

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: «ما از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و ایجاد آتش‌بس در همۀ مناطق سوریه به جز مناطقی که تروریستها حضور دارند حمایت می‌کنیم و از سرگیری گفت‌وگوهای نمایندگان حکومت سوریه با معارضان معتقد به راهکار سیاسی در چارچوب تلاش های سازمان ملل متحد را ضروری می‌دانیم.»

امیرعبداللهیان هشدار داد «اگر خطای استفادۀ ابزاری از تروریسم در منطقه به ویژه در سوریه، یمن و عراق فوراً متوقف نشود»، امنیت و ثبات منطقه را بیش از پیش متأثر خواهد کرد.

قرار است دور تازۀ مذاکرات صلح سوریه به میزبانی سازمان ملل متحد و با حضور کشورهای مختلف در تاریخ 6 اسفندماه سال جاری برگزار شود.

دور سوم مذاکرات صلح سوریه اوایل بهمن‌ ماه در شهر ژنو در سوئیس آغاز شد، اما دی میستورا در تاریخ 14 بهمن تعلیق موقت این گفت‌وگوها را تا تاریخ 25 فوریه (6 اسفند) اعلام کرد و مذاکرات در پی بهانه جویی‌های معارضان و تاکید بر لزوم توقف حملات ارتش سوریه به عنوان پیش شرط از سرگیری مذاکرات، بی‌نتیجه به پایان رسید.

رویکرد خطای عربستان در تداوم تجاوز به یمن

معاون وزیر امور خارجۀ ایران با اشاره به تداوم حملات عربستان سعودی در یمن، افزود: «حملۀ کشوری عربی به کشور عربی دیگر و حملۀ کشوری اسلامی به مردمی بی‌دفاع در یک کشور اسلامی دارای تاریخ، تمدن و فرهنگ اسلامی ادامۀ رویکرد خطای دیگری در منطقه است.»

ویرانه های به جا مانده از حمله هوایی شبانۀ عربستان به یک کارگاه خیاطی در صنعا، پایتخت یمن که منجر به مرگ صاحب کارگاه و دو تن از کارگران شد. (25 بهمن 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

امیرعبداللهیان گفت: «باید اجازه داد که با تمرکز بر راهحل سیاسی و توجه به ضرورت توقف فاجعه انسانی در یمن، آیندۀ سیاسی این کشور به دست مردم و با مشارکت همۀ گروه‌های یمنی از طریق تکمیل روند سیاسی با روش‌های شناخته شدۀ دموکراتیک محقق شود.»

با گذشت حدود 10 ماه از آغاز حملات عربستان در یمن حدود 8 هزار و 300 شهروند این کشور از جمله بیش از 2 هزار و 230 کودک کشته و بیش از 16 هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.

عربستان به دنبال بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش مردمی انصارالله در این کشور است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku