News   /   اروپا

حمایت مجدد مرکل از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه

کنفرانس خبری مشترک آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با مایتریپالا سیریسنا رئیس جمهور سریلانکا در برلین؛ 28 بهمن 1394 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان یک بار دیگر از طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه حمایت کرده است.

مرکل روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با مایتریپالا سیریسنا رئیس جمهوری سریلانکا گفت برای مردم در حلب و مناطق اطراف آن در شمال سوریه ایجاد «نوعی منطقه پرواز ممنوع» تا مرزهای ترکیه مطلوب خواهد بود. مرکل روز دوشنبه نیز اظهارات مشابهی مطرح کرده بود.

وی همچنین حملات هوایی روسیه و نیروهای دولتی  سوریه در مناطق شمالی این کشور عربی را محکوم کرد.

مرکل مدعی شد: «این موضوع (حملات هوایی در سوریه) با روح قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در ماه دسامبر تصویب شد و همچنین با روح تلاش‌ها برای کاهش خشونت (در سوریه) در تضاد است.»

گفتنی است، ترکیه نیز بارها تاکید کرده است که خواهان ایجاد منطقه پرواز ممنوع در عمق خاک سوریه است.

آنکارا مدعی است این منطقه امن می‌تواند محل اسکان 2 میلیون و 200 هزار پناهجوی سوری باشد که هم اکنون در خاک ترکیه پناه گرفته‌اند و همین امر موجب حفاظت بیشتر از مرزهای ترکیه خواهد شد.

اما به عقیده کارشناسان، ترکیه سعی دارد با زمینه‌سازی برای ایجاد منطقه امن در خاک سوریه از یک سو زمینه فعالیت آزاد معارضان دولت بشار اسد را فراهم و از سوی دیگر عناصر داعش را از مرزهای خود دور کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ارتش سوریه و مبارزان کرد در هفته‌های اخیر به پیشروی‌های گسترده‌ای در مناطق شمالی حلب و لاذقیه دست یافته‌اند و برخی گزارش‌ها حاکی است نیروهای دولتی تنها چند کیلومتر با مرز ترکیه که زمانی مامن گروه‌های تروریستی بود، فاصله دارند.

از سوی دیگر براساس بیانیه نشست کمک به حل بحران سوریه در مونیخ که در تاریخ 22 بهمن برگزار شد، طرف‌ها بر سر پایان دادن به خصومت‌ها و برقراری آتش بس در مدت یک هفته و فراهم کردن دسترسی سریع مردم در شهرهای تحت محاصره سوریه به کمک‌های بشردوستانه توافق کردند.

همچنین در این بیانیه تاکید شده است که برقراری آتش بس در سوریه شامل مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره نمی‌شود.

کامیون های هلال احمر حامل کمک های بشردوستانه برای مردم سوریه در حومه دمشق؛ 28 بهمن 1394 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

روسیه: آغاز اجرای توافق کنفرانس مونیخ

وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از روز چهارشنبه به طور رسمی توافق حاصل شده در کنفرانس مونیخ برای «توقف اقدامات خشونت‌آمیز در سوریه» به اجرا در می‌آید.

با اجرایی شدن این توافق، ظهر چهارشنبه بیش از 100 کامیون حامل کمک‌های انسانی به مناطق محاصره شده ارسال شد که قرار است با نظارت سازمان ملل و هلال احمر سوریه میان مردم توزیع شود.

در همین حال، هلال احمر سوریه اعلام کرد که 100 کامیون حامل کمک‌های انسانی به سمت مناطق مضایا، زبدانی، معضمیه، کفریا و فوعه حرکت کردند. 

 

 

 

 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku