رزمایش مشترک نیروی هوایی ترکیه و عربستان در قونیه

تصویر آرشیوی از رزمایش نیروی هوایی ارتش ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نیروی هوایی ترکیه رزمایش پنج‌روزۀ خود را با حضور جنگنده‌های عربستان سعودی در قونیه آغاز کرده است.

ارتش ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این رزمایش از روز دوشنبه (26 بهمن) با حضور 6 جنگندۀ اف-16 نیروی هوایی ارتش عربستان در منطقۀ مرکزی قونیه در ترکیه آغاز شده است.

براساس اعلام ارتش ترکیه، این رزمایش در چارچوب همکاری و آموزش نظامی میان دو کشور برگزار شد و از پیش برنامه‌ریزی شده بود.

دو روز پیش از آغاز این رزمایش، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه اعلام کرد جنگنده‌های عربستان «برای مبارزه با تروریست‌های گروه داعش» وارد پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه در استان آدانا شده اند.

وی همچنین گفت ممکن است ترکیه و عربستان یک عملیات زمینی در خاک سوریه اجرا کنند، اما تاکید کرد هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران در بدو ورود به بروکسل، پایتخت بلژیک در شامگاه یکشنبه (25 بهمن) گفت: «حملۀ زمینی برخی کشورهای همسایه به سوریه بیشتر شعار تبلیغاتی است. امکانات و توانمندی این کشورها کاملا مشخص است و این بلوف‌های تبلیغاتی مشکلی را برای آن‌ها حل نمی‌کند.»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران در بدو ورود به بروکسل، پایتخت بلژیک (25 بهمن 1394)

آنکارا و ریاض هر دو به دنبال برکناری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت هستند و از حمایت ایران و روسیه از دولت قانونی کشور سوریه انتقاد دارند.  

عادل جبیر، وزیر امور خارجۀ عربستان روز یکشنبه (25 بهمن) در یک نشست خبری در ریاض گفت: «ریاض آمادگی دارد تا هر زمانی که ائتلاف امریکایی در جنگ با داعش در سوریه تشخیص داد، نیروهای خود را به سوریه اعزام کند.»

در مقابل، رئیس جمهوری سوریه روز دوشنبه (26 بهمن) ترکیه و عربستان سعودی را مهم‌ترین حامیان گروه‌های تروریستی تکفیری دانست و افزود این دو کشور در دو سال اخیر بارها تلاش داشتند به صورت نظامی وارد خاک سوریه شوند.

وزارت امور خارجۀ سوریه روز یکشنبه (25 بهمن) با ارسال نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت اعلام کرد یکصد نیروی ترک و مزدوران این کشور با 12 خودروی نظامی مجهز به دوشکا و مسلسل 14.5 میلیمتری از گذرگاه مرزی باب السلامه وارد خاک سوریه شدند.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ترکیه در چند روز گذشته مواضع حزب اتحاد دموکراتیک و هم‌پیمان آن یعنی یگان‌های مدافع خلق (YPG) را در شمال سوریه هدف قرار داده و مدعی شده این حملات تلافی‌جویانه بوده‌اند.

روابط عربستان و ترکیه در ماه‌های اخیر به شکل قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

دمشق، بارها ترکیه را به حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها و تسهیل ورود و خروج تکفیری‌ها از خاک سوریه متهم کرده است.

آنکارا و ریاض هر دو از گروه‌های معارض بشار اسد در سوریه حمایت می‌کنند، اما پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه در مبارزه با داعش در شمال این کشور و تغییر رویکرد کشورهای غربی در خصوص برکناری اسد از قدرت، موجب نارضایتی این دو کشور شده است. 

سوریه از ماه مارس 2011 (حدود 5 سال پیش) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است. براساس اعلام مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.​

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku