News   /   ايران

ایران و یونان 3 سند همکاری امضاء کردند

نشست خبری مشترک الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران در تهران (19 بهمن 1394)

در سفر نخست وزیر یونان به ایران، اسناد نقشۀ راه توسعۀ همکاری‌های دو جانبه، یادداشت تفاهم همکاری سیاسی و یادداشت توسعۀ لغو روادید سیاسی امضاء شد.

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان که از شامگاه شنبه (17 بهمن) در ایران حضور دارد، روز دوشنبه در کاخ سعدآباد مورد استقبال رسمی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران قرار گرفت.

این دو مقام پس از دیدار با یکدیگر در یک نشست خبری حضور یافتند.

جهانگیری در این نشست گفت دو طرف در زمینۀ گسترش همکاری‌های دوجانبه در همۀ زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد، انرژی، پتروشیمی، حمل‌ونقل و گردشگری تبادل نظر کردند.

نخست وزیر یونان و هیات همراه در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد با معاون اول رئیس جمهوری دیدار و گفت وگو کردند. (19 بهمن 1394- عکس از ایرنا)

به گفتۀ معاون اول رئیس جمهور ایران بحث دربارۀ مسائل منطقه‌ و تهدید‌های جدی علیه امنیت بین‌المللی از دیگر موضوعات نشست مقامات ایران و یونان بود.

سیپراس نیز در این نشست خبری بر روابط تاریخی میان ایران و یونان تاکید کرد و افزود ملت یونان و ایران مکمل یکدیگر هستند.

نخست وزیر یونان خواستار همکاری‌های راهبردی دو کشور در زمینه‌های مختلف شد و گفت: «نمایندگان یونانی در حال مذاکره با همتایان ایرانی برای گسترش همکاری‎های مشترک هستند.»

وی با اشاره به این‌که یونان می‌تواند «پل ارتباطی میان ایران و اروپا» باشد، افزود: «ایران و یونان باید نقش خود را در مبارزه با گروه تروریستی داعش ایفا کنند.»

سیپراس موضوع بحران در سوریه و عراق را از مباحث مطرح شده در گفت‌وگوی خود با جهانگیری اعلام کرد و گفت: «ایران می‌‎تواند در بازیابی ثبات در کل منطقه موثر باشد.»

نخست وزیر یونان روز یکشنبه (18 بهمن) در صدر هیأتی بلندپایه سیاسی، اقتصادی و تجاری از اصفهان وارد تهران شد و در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران قرار گرفت.

هیات یونانی شامل 50 نفر از جمله نیکوس کوجی یاس، وزیر امور خارجه، پایوتیس اسکورلتیس، وزیر محیط زیست و انرژی، یورگوس استاساکیس، وزیر دارایی، گردشگری و توسعه، دیمتری مرداس، معاون وزیر امور خارجه و گروهی از صاحبان صنایع و تجار یونان است.

استقبال رسمی از نخست وزیر یونان در کاخ سعدآباد در تهران (19 بهمن 1394- عکس از ایرنا)

براساس گزارش‌ها انعقاد توافقنامه‌هایی در زمینۀ ساخت و ساز مسکن، جاده و راه سازی، مواد غذایی، تولیدات کشاورزی، گردشگری، صنعت دارویی، تبادلات ارزی و بانکی و توسعۀ روابط فرهنگی بین دو کشور از جمله برنامه‌های سیپراس است.

پیشتر معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران اعلام کرده بود که در سفر این مقام یونانی به ایران تفاهمنامۀ انرژی امضا خواهد شد.

امیر حسین زمانی‌نیا با اشاره به این که در سفر اخیر مقامات وزارت نفت ایران به یونان تفاهمنامه‌ای میان دو کشور در زمینۀ پرداخت بدهی این کشور و شرکت هلنیک پترولیوم و همچنین خرید نفت این کشور اروپایی از ایران به دست آمد، افزود: «همزمان با سفر نخست وزیر (یونان) به تهران مذاکرات نفتی میان دو کشور نهایی می‌شود.»

ایران و یونان طی ماه‌های گذشته و پس از اجرای برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) در دی ماه سال جاری که منجر به رفع تحریم‌های ضد ایرانی شد، گفت‌وگو‌های خود را در حوزۀ اقتصاد گسترش دادند.

نخست وزیر یونان شامگاه شنبه به صورت مستقیم از آتن، پایتخت یونان به اصفهان سفر کرد. دیدار با استاندار اصفهان و بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی این شهر از برنامه‌های سفر یک روزۀ سیپراس و هیأت همراه وی در اصفهان بود.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku