News   /   ايران

الکسیس سیپراس وارد پایتخت ایران شد

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان در شهر اصفهان (18 بهمن 1394- عکس از ایسنا)

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان در صدر یک هیأت سیاسی و اقتصادی وارد تهران، پایتخت ایران شده است.

سیپراس روز یکشنبه (18 بهمن) در فرودگان مهرآباد مورد استقبال عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران قرار گرفت.

هیات یونانی شامل 50 نفر از جمله نیکوس کوجی یاس، وزیر امور خارجه، پایوتیس اسکورلتیس، وزیر محیط زیست و انرژی، یورگوس استاساکیس، وزیر دارایی، گردشگری و توسعه، دیمتری مرداس، معاون وزیر امور خارجه و گروهی از صاحبان صنایع و تجار یونان است.

سیپراس با مقامات بلندپایۀ ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

براساس گزارش‌ها قرار است در این دیدارها توافقنامه‌هایی در زمینۀ ساخت و ساز مسکن، جاده و راه سازی، مواد غذایی، تولیدات کشاورزی، گردشگری، صنعت دارویی، تبادلات ارزی و بانکی و توسعۀ روابط فرهنگی بین دو کشور منعقد شود.

نخست وزیر یونان شامگاه شنبه (17 بهمن) به صورت مستقیم از آتن، پایتخت یونان به اصفهان سفر کرد. دیدار با استاندار اصفهان و بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی این شهر از برنامه‌های سفر یک روزۀ سیپراس و هیأت همراه وی در اصفهان بود.

بازدید هیات بلندپایۀ یونانی از آثار باستانی شهر اصفهان (18 بهمن 1394- عکس از ایرنا)

پیشتر معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران اعلام کرده بود که در سفر این مقام یونانی به ایران تفاهمنامۀ انرژی امضا خواهد شد.

امیر حسین زمانی‌نیا با اشاره به این که در سفر اخیر نفتی ایران به یونان تفاهمنامه‌ای میان دو کشور در زمینۀ پرداخت بدهی این کشور و شرکت هلنیک پترولیوم و همچنین خرید نفت این کشور اروپایی از ایران به دست آمد، افزود: «همزمان با سفر نخست وزیر (یونان) به تهران مذاکرات نفتی میان دو کشور نهایی می‌شود.»

ایران و یونان طی ماه‌های گذشته و پس از اجرای برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) در دی ماه سال جاری که منجر به رفع تحریم‌های ضد ایرانی شد، گفت‌وگو‌های خود را در حوزۀ اقتصاد گسترش دادند.

پیشتر نیکوس کوتزیاس، وزیر امور خارجه یونان در تاریخ 7 آذر ماه سال جاری به ایران سفر کرد. با لغو تحریم های ضد ایرانی، آتن برای خرید نفت از ایران ابراز تمایل کرد و در نهایت پس از سفر هیاتی از وزارت نفت ایران به آتن، دو طرف درباره جزئیات واردات دوباره از ایران به توافق رسیدند.

شرکت هلنیک پترولیوم پیش از آغاز تحریم‌ها، ٢٠ درصد از نیاز نفت خام خود را از راه واردات از ایران تأمین می‌کرد. براساس گزارش‌ها یونان براساس توافق جدید با ایران، قرار است 25 درصد نفت خام مورد نیاز خود را از ایران بخرد.

ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در تاریخ 23 تیرماه سال جاری در وینِ اتریش به توافقی بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتند. پس از اجرای تعهدات دو طرف بر اساس برجام، تحریم‌های ضد ایرانی در تاریخ 27 دی ماه با اجرایی شدن برجام لغو شد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku