News   /   ايران

نخست وزیر یونان 18 بهمن به ایران می‌آید

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

دفتر رسانه‌ای نخست وزیر یونان اعلام کرد الکسیس سیپراس در تاریخ 18 بهمن ماه سال جاری به صورت رسمی به ایران سفر می‌کند.

دفتر نخست وزیر یونان به تشریح برنامه‌های سیپراس در این سفر نپرداخته است، اما معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران هفتۀ گذشته اعلام کرده بود که در سفر این مقام یونانی به ایران تفاهمنامۀ انرژی امضا خواهد شد.

امیر حسین زمانی‌نیا با اشاره به این که در سفر اخیر نفتی ایران به یونان تفاهمنامه‌ای میان دو کشور در زمینۀ پرداخت بدهی این کشور و شرکت هلنیک پترولیوم و همچنین خرید نفت این کشور اروپایی از ایران به دست آمد، افزود: «همزمان با سفر نخست وزیر (یونان) به تهران مذاکرات نفتی میان دو کشور نهایی می‌شود.»

ایران و یونان طی ماه‌های گذشته و پس از اجرای برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) در دی ماه سال جاری که منجر به رفع تحریم‌های ضد ایرانی شد، گفت‌وگو‌های خود را در حوزۀ اقتصاد گسترش دادند.

امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران (عکس از خبرگزاری شانا)

پیشتر نیکوس کوتزیاس، وزیر امور خارجه یونان در تاریخ 7 آذر ماه سال جاری به ایران سفر کرد.

یونان در گذشته از خریداران ثابت نفت ایران بود و شرکت‌‎های پالایشگر این کشور مانند هلنیک پترولیوم از خریداران سنتی نفت ایران محسوب می‌شدند به طوری که ایران در سال 2011 تا 100 هزار بشکه نفت در روز به یونان صادر می‌‎کرد که این رقم بعد از تحولات سال 2012 به طور محسوسی به یک سوم کاهش یافت.

با لغو تحریم های ضد ایرانی، آتن برای خرید نفت از ایران ابراز تمایل کرد و در نهایت پس از سفر هیاتی از وزارت نفت ایران به آتن، دو طرف درباره جزئیات واردات دوباره از ایران به توافق رسیدند.

شرکت هلنیک پترولیوم پیش از آغاز تحریم‌ها، ٢٠ درصد از نیاز نفت خام خود را از راه واردات از ایران تأمین می‌کرد. براساس گزارش‌ها یونان براساس توافق جدید با ایران، قرار است 25 درصد نفت خام مورد نیاز خود را از ایران بخرد.

ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در تاریخ 23 تیرماه سال جاری در وینِ اتریش به توافقی بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتند. پس از اجرای تعهدات دو طرف بر اساس برجام، تحریم‌های ضد ایرانی در تاریخ 27 دی ماه با اجرایی شدن برجام لغو شد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku