گزارش: انگلیس تابستان یک و نیم میلیارد دلار سلاح به ریاض فروخت

ویرانه‌های خانه‌ای در صنعا، پایتخت یمن که در حملات جنگنده‌های سعودی ویران شد (عکس آرشیوی AFP)

گروه‌های فعال حقوق بشر می‌گویند با وجود حملات گسترده عربستان به یمن، انگلیس تابستان گذشته یک و نیم میلیارد دلار سلاح به ریاض فروخت.

روزنامه انگلیسی گاردین روز سه‌شنبه به نقل از سازمان «جهان امن‌تر» و عفو بین‌الملل نوشت از ماه ژوئیه تا سپتامبر 2015، دولت لندن با صدور پنج مجوز صادراتی این تسلیحات را در اختیار عربستان قرار داد.

دولت انگلیس با صدور این مجوزها توانست موشک، راکت و بمب را در قالب اقلام صادراتی به عربستان بفروشد.

این تسلیحات درست یک روز پس از آن به عربستان فروخته شد که دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس ادعا کرده بود برای «ترغیب یک روند سیاسی در یمن» در حال تلاش است و بحران این کشور با مداخله نظامی حل و فصل نمی‌شود.

سخنگوی این سازمان حقوق بشری می‌گوید همه این تسلیحات برای استفاده در «نیروی هوایی» عربستان است. به گفته او، انگلیس برای «اهداف آموزشی» قطعات موشکهای هوا به زمین را در اختیار ریاض قرار داد.  

دود برخاسته از حملات جنگنده‌های سعودی به صنعا

وی افزود نیروی هوایی عربستان «بیمارستان‌ها، مدارس، بازارها، انبار غلات، بنادر و یک اردوگاه افراد بی‌خانمان را بمباران و یمن را به کابوسی برای زندگی تبدیل کرده است.»

الن هوگارث، رئیس سیاست‌گذاری عفو بین‌الملل، گفت مقام‌های انگلیسی در حالی این مجوزها را امضا می‌کردند که «صدها، شاید هزاران، غیرنظامی یمنی» در حملات جنگنده‌های سعودی کشته می‌شدند.

وی گفت: «قانون کاملا روشن است؛ اگر هر یک از حملات سعودی، چه عمدی یا غیر عمدی، نتواند به قدر کافی حافظ جان غیرنظامیان باشد، نقض قوانین بین المللی است. تعهدات ما هم به همان اندازه روشن است؛ بریتانیا به عنوان یکی از تامین‌کنندگان اصلی سلاح عربستان سعودی، به لحاظ قانونی موظف است تا صادرات سلاح را تعلیق کند.»

کمپین مخالف با تجارت اسلحه ماه گذشته گزارش داد از زمان به قدرت رسیدن کامرون در سال 2010، انگلیس بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان فروخته است.

در حملات عربستان سعودی به یمن که از فروردین امسال آغاز شد بیش از 7500 نفر کشته شده‌اند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku