News   /   ايران

دایملر در آستانه بازگشت به بازار ایران

شرکت خودروسازی دایملر آلمان از از سرگیری سریع فعالیت‌های تجاری خود در بازار ایران خبر داده است.

در پی رفع تحریم‌ها و همزمان با تشدید رقابت در میان خوروسازان خارجی برای کسب سهمی از بازار بزرگ ایران، شرکت خودروساز «دایملر» آلمان از برنامه ریزی برای از سرگیری سریع تولید کامیون در قالب همکاری با ایران خودرو خبر داده است.

دایملر دوشنبه اعلام کرد در راستای «بازگشت همه جانبه» به ایران با شرکای منطقه‌ای چون شرکت ایران خودرو دیزل و گروه ماموت تفاهمنامه امضا کرده است.

ولفگانگ برنارد، مدیر بخش کامیون دایملر گفت: «در حال برنامه ریزی برای از سرگیری سریع فعالیت‌های تجاری خود در بازار آنجا [ایران] هستیم.»

پیش از اعمال تحریم علیه ایران، دایملر با تولید سالانه 10 هزار وسیله نقلیه در ایران که تاریخچه این همکاری به دهه 50 میلادی باز می‌گردد از جایگاه مستحکمی در بازار ایران برخوردار بود.

در بیانیه شرکت دایملر آمده است: «سرمایه گذاری مشترک برای تولید منطقه‌ای کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات قوای محرکه، تاسیس شرکت مشترک فروش کامیون های مرسدس بنز و قطعات آن‌ها در ایران و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محور خودرو در کنار «ایدم» توسط دایملر از جمله مواردی به شمار می رود که در این تفاهم نامه مورد توافق قرار گرفته است.»

دایملر قصد دارد به منظور تولید موتورهای دیزل 30 درصد از سهام ایدم را که سابقا فروخته بود خریداری کند.

این همکاری‌ها همچنین شامل تاسیس یک دفتر نمایندگی و فروش کامیون‌های با برند میتسوبیشی فیزوی دایملر با همکاری شرکت مایان به عنوان زیرمجموعه گروه ماموت است.

ایران خودرو دیزل یکی از شرکت های تابعه گروه صنعتی ایران خودرو، بزرگترین تولیدکننده خودرو در منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) است که بیش از 50 درصد سهم بازار را در ایران داشته و بیش از نیم قرن با دایملر همکاری دارد.

دایملر اعلام کرد محصولات تجاری این شرکت همیشه در ایران از محبوبیت برخوردار بوده و در حال حاضر خودروهای تجاری از تقاضای بالایی در ایران برخودارند، به طوری که طبق برآوردها لازم است ظرف سه تا پنج سال آینده 56 هزار دستگاه خودروی تجاری جایگزین شود.

بر اساس برآورد وزارت صنعت، معدن و تجارت، حدود 200 هزار خودروی تجاری در سال‌های آتی جایگزین خواهد شد.

همچنین شرکت دایملر در بیانیه خود به پتانسیل های بازار و صنعت خودرو ایران اشاره کرده و افزود: «ایران در پی سال‌های متمادی تحریم و تقاضای بالا در بخش حمل و نقل، پتانسیل خوبی برای رشد در این بخش داشته و فرصت‌های زیادی را به دایملر نوید می دهد.»

شرکت المانی تصریح کرد: « ایران باوجود تحریم های اقتصادی یکی از بزرگترین اقتصادهای ملی در خاورمیانه، با تولید ناخالص ملی 415 میلیارد دلار در سال 2014 بود. صنایع ایران تقریبا نیمی از اقتصاد ملی ایران را به دوش می کشند.»

افزایش صد در صدی صادرات آلمان

مسئولان آلمانی یکشنبه اعلام کردند چنانکه زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان از سفر خود به ایران در اوایل ماه مه برای جلب سرمایه‌گذاری خبر داده، انتظار می‌رود نرخ صادرات به ایران رشد چشمگیری داشته باشد.

بر اساس اعلام انجمن اتاق‌های بازرگانی و صنایع آلمان انتظار می‌رود در سال‌های آتی نرخ صادرات به ایران دو برابر و بالغ بر 5 میلیارد یورو شود و این رقم در دراز مدت به دو برابر برسد.

فولکر تریر، رئیس انجمن مزبور گفت: «شرکت‌های آلمانی سهم مهمی از بازار ایران را از دست داده‌اند. ما باید در اسرع وقت مناسبات آلمان-ایران را بازسازی کنیم.»

گابریل گفت: «احیای روابط تجاری نوید گشایش فصل جدیدی از مناسبات بازرگانی آلمان-ایران است.»

هفته گذشته، شرکت زیمنس برای همکاری در زیرساخت‌های ریلی ایران  توافقنامه‌هایی امضا کرد. انجمن تجاری مهندسی VDMA آلمان که زیمنس را تحت پوشش دارد درصدد گشایش دفتری در تهران در نیمه نخست سال جاری میلادی با هدف فروش ماشین آلات در ایران است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku