News   /   آسيا

افغانستان: انتخابات پارلمانی 24 مهر برگزار می‌شود

رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان از برگزاری انتخابات پارلمانی در تاریخ 15 اکتبر خبر داده است.

رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان از برگزاری انتخابات پارلمانی به تعویق افتاده این کشور در تاریخ 15 اکتبر 2016 (24 مهر 1395) خبر داده است.

دوره پنج ساله نمایندگان پارلمان افغانستان در ماه ژوئن گذشته به پایان رسید اما به خاطر مناقشات سیاسی و تردید درباره برگزاری انتخاباتی شفاف و عادلانه، زمان برگزاری انتخابات پارلمانی تا زمانی نامشخص به تعویق افتاد.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان سال گذشته دوره پنج ساله پارلمان را تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی جدید تمدید کرد؛ اقدامی که بسیاری ماهیت قانونی آن را زیر سوال بردند.

احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «امروز ما اعلام می‌کنیم که انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی در تاریخ 15 اکتبر برگزار خواهد شد.»

وی گفت: «در صورت تامین بودجه لازم از سوی دولت، امنیت برای کاندیداها، فعالان انتخاباتی و حوزه‌های رای گیری، انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی در زمان مقرر برگزار خواهد شد.»

نورستانی از جامعه بین‌المللی خواست ضمن تامین مالی، از برگزاری انتخابات عمومی در افغانستان که احتمالا بر کاهش ناآرامی‌ها تاثیر خواهد داشت، حمایت کنند.

نورستانی گفت: «ما از چالش‌ها و مشکلات انتخابات گذشته درس‌های خوبی فرا گرفته‌ایم. ما متعهد به برگزاری انتخابات (عادلانه و شفاف) هستیم.»

در رقابت های ریاست جمهوری افغانستان که در سال 2014 برگزار شد، اشرف غنی و عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی وی هردو مدعی پیروزی در انتخابات شدند که این امر ناآرامی های گسترده ای در سطح کشور به همراه داشت. 

پس از ماهها مذاکره و رایزنی دوطرف در نهایت با طرح پیشنهادی آمریکا برای تشکیل «دولت وحدت ملی» موافقت کردند. 

اظهارات نورستانی در حالی مطرح شد که کابل میزبان دور دوم مذاکرات چهار جانبه با هدف احیای مذاکرات صلح با طالبان است.

نیروهای ناتو در سال 2014 به ماموریت رزمی خود در افغانستان پایان دادند و مسئولیت امنیت این کشور جنگ زده را به نیروهای پلیس و ارتش ملی افغانستان سپردند.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku