عکس خبر: شکفتن گل در جاذبۀ صفر

عکسی که اسکات کِلی، فضانورد امریکایی از شکفتن نخستین گل در فضا ثبت کرده است.

یک فضانورد امریکایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی خبر تاریخیِ شکفتن یک گل در جاذبۀ صفر را اعلام کرده است.

اسکات کِلی، خبر گل دادن یک گیاه گل‌آهاری را در حساب شخصی خود در شبکۀ اجتماعی توئیتر اعلام و عکسی از این گل نارنجی رنگِ 13 پر منتشر کرد.

این فضانورد نوشت: «اولین گل شکفته در فضا حیات خود را آغاز کرد... آری، اشکال دیگر زندگی در فضا وجود دارد.»

پیشتر وبلاگ سازمان فضایی امریکا (ناسا) در ارتباط با این گل‌ها نوشته بود گیاهان گل‌آهاری به دلیل زیبایی‌شان برای ارسال به فضا انتخاب نشدند بلکه برای «کمک به دانشمندان برای بررسی نحوۀ رشد و گل دادن گیاهان در جاذبۀ ضعیف» برگزیده شدند.

اوایل ماه دی، کلی تصویری از یک گل‌آهاری نسبتاً پژمرده توئیت کرده و نوشته بود: «گیاهان ما وضعیت خوبی ندارند.این می‌تواند در مریخ (برای حضور انسان‌ها) مشکل‌ساز باشد.»

گیاهان دیگر، مانند کاهو و گندم پیشتر در فضا رشد کرده بودند اما هیچ‌گاه گلی در فضا نشکفته بود.

وبلاگ ناسا به نقل از ترنت اسمیت، مدیر پروژۀ رشد گیاه در ایستگاه فضایی بین‌المللی نوشت: «گل‌آهاری با کاهو بسیار تفاوت دارد. این گیاه حساسیت بیشتری نسبت به پارامترهای محیطی و نور دارد. دورۀ رشد این گیاه 60 تا 80 روز است.»

رشد این گیاه در فضا و گل‌ دادنش علاوه بر کمک به دانشمندان برای دستیابی به اطلاعات لازم در زمینۀ کاشت و رشد گیاهان مفید، می‌تواند محیط فرح‌بخشی نیز برای فضانوردان ایجاد کند.

الکساندر ویتمایر، از محققان ناسا در این باره گفت: «گیاهان به واقع می‌توانند در ماموریت‌های طولانی‌‎مدت در محیط‌های مصنوعی که از شرایط طبیعی محروم هستند، مفید باشند.»

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku