News   /   اروپا

مخفیگاه یکی از عوامل اصلی حملات تروریستی پاریس شناسایی شد

خیابانی در محلۀ شئربئک در بروکسلِ بلژیک که آپارتمان مهاجمین حملات پاریس در آن واقع است.

دادستان بلژیک می‌گوید آپارتمانی که مهاجمین حملات تروریستی پاریس، پایتخت فرانسه خود را در آن برای اجرای این طرح شوم مهیا کردند، در بروکسل پیدا شده است.

وی روز جمعه اعلام کرد این آپارتمان احتمالاً محل آماده‌سازی بمب‌ها و اختفای یکی از طراحان این حملات بوده است.

گروه تروریستی داعش در تاریخ 22 آبان ماه، پاریس، پایتخت فرانسه را هدف چندین بمب‌گذاری و حملۀ مسلحانه قرار داد. در این حملات 130 نفر کشته شدند.

براساس اعلام دادستان بلژیک، پلیس در تاریخ 19 آذر اثر انگشت صلاح عبدالسلام، یکی از مظنون اصلی حملات پاریس را در این آپارتمان یافته بودند اما خبر آن را منتشر نکردند.

در این عملیات جستجو همچنین سه کمربند انتحاری، مواد منفجره‌ای مشابه آن‌چه در حملات پاریس استفاده شده بود و ابزار تولید بمب یافته شده است.

اریک ون دِر سیپت، دادستان فدرال گفت این آپارتمان که در طبقۀ سوم قرار دارد، احتمالاً پس از فرار عبدالسلام از صحنۀ حملات در پاریس، مخفیگاه او در بلژیک بوده است.

عبدالسلام که هنوز هم در حال فرار است، شب حادثه از دو نفر از دوستانش خواست او را از محل حادثه فراری بدهند.

دادستان بلژیک به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: «ما وسایل ساخت مواد منفجره یافتیم، ما متوجه آثار مواد منفجره شدیم و سه کمربند پیدا کردیم. پس لازم نیست شرلوک هولمز باشید تا نتیجه بگیرید.»

براساس تحقیقات صورت گرفته عبدالسلام نقشی کلیدی در حملات پاریس داشته است.

پس از حادثه، یک ژاندارم فرانسوی این مظنون و دو تن از دوستانش را در یک ماشین در نزدیکی مرز دستگیر کرده، اما در نهایت به اشتباه آن‌ها را آزاد کرده بود.

صلاح عبدالسلام از مظنون‌های اصلی حملات تروریستی پاریس که متواری و تحت تعقیب است.

دو نفری که به عبدالسلام برای فرار کمک کرده بودند در حملات پلیس بلژیک برای یافتن مظنونین حملات تروریستی بالاخره همراه با هشت نفر دیگر دستگیر شدند اما صلاح باز هم موفق به فرار شد.

مقامات اکنون بر این باورند که عبدالسلام به آپارتمان مذکور بازگشته و شخص دیگری به کمک او شتافته است.

این آپارتمان در محلۀ شئربئک در بروکسل واقع است و احتمالاً یکی از اشخاصی که اکنون در بازداشت است با نام مستعار آن را اجاره کرده است.

حملات داعش در پاریس، موجی از ترس و وحشت در قلب اروپا ایجاد کرد. پس از وقوع این حملات، بسیاری از کشورهای اروپایی چندین هشدار امنیتی از سوی سازمان‌های اطلاعاتی دریافت کردند و اروپا با افزایش شدید تدابیر امنیتی به خصوص در جشن‌های سال نو میلادی مواجه بود.

روز گذشته در سالگرد حمله به دفتر مجله شارلی ابدو، پلیس فرانسه مردی را که با بستن کمربند انفجاری قلابی با چاقو وارد یک مرکز پلیس در شمال پاریس شده بود، به ضرب گلوله کشت.

این در حالی بود که فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه روز پنج شنبه به دلیل سالگرد حملۀ شارلی ابدو خواستار همکاری گسترده‌تر میان سرویس‌های امنیتی این کشور شده بود.

سال گذشته پس از انتشار کاریکاتور موهن روی جلد نشریه فکاهی شارلی ابدو، 2 مهاجم مسلح به دفتر این نشریه در پاریس حمله کردند و شماری از کارکنان آن‌را به گلوله بستند.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku