News   /   آسيا

فرمانده ارتش پاکستان برای احیای گفت‌وگو با طالبان وارد کابل شد

ژنرال راحیل شریف، فرمانده ارتش پاکستان

فرمانده ارتش پاکستان برای احیای گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه پیکارجوی طالبان به کابل، پایتخت افغانستان سفر کرده است.

سرتیپ عاصم سلیم بجوا، سخنگوی ارتش پاکستان روز یکشنبه گفت که ژنرال راحیل شریف «با صداقت و خوش‌بینی برای مدیریت بهتر مرزی و پیگیری روند صلح در افغانستان» به کابل سفر کرده است.

بجوا افزود فرمانده ارتش پاکستان در طول سفر یک روزۀ خود دیدارهایی با مقامات ارشد سیاسی و نظامی افغان خواهد داشت.

در تاریخ 10 آذر ماه نواز شریف، نخست وزیر پاکستان و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان طی نشستی در حاشیۀ اجلاس بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی در پاریس، پایتخت فرانسه برای از سر گیری گفت‌وگوهای صلح با گروه پیکارجوی طالبان، به توافق رسیدند.  

در ماه ژوئیه پاکستان میزبان اولین دور گفت‌وگوهای صلح میان گروه طالبان و مقامات افغانستان بود. پس از گذشت مدت کوتاهی از این گفت‌وگوها، با توجه به اعلام خبر مرگ ملا عمر، سرکردۀ پیشین طالبان در سال 2013 که پیکارجویان برای دو سال آن را مخفی نگه داشته بودند، روند مذاکرات با وقفه روبرو شد.

تصویر آرشیوی از نیروهای پیکارجوی گروه طالبان در افغانستان

مقامات پاکستان پس از آن در ماه اکتبر اعلام کردند که گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت.

روابط میان افغانستان و پاکستان در سال‌های اخیر به دلیل فعالیت گروه طالبان در هر دو کشوربا تنش روبرو بوده است. مقام‌‌های افغانستان سازمان جاسوسی پاکستان را به حمایت از پیکارجویان طالبان متهم می‌کنند اما پاکستان دولت کابل را متهم می‌کند که در مرزهای خود به پیکارجویان طالبان پناه می‌دهد.

روابط میان افغانستان و پاکستان در نخستین روزهای ریاست جمهوری اشرف غنی بهبود یافت اما این روابط به سرعت در پی یک رشته بمب‌گذاری‌ در کابل، پرتنش شد. برخی مقام‌های افغانستان، طالبان پاکستان را عامل این بمب‌گذاری‌ها دانستند.

با وجود گذشت 14 سال از حملۀ امریکا و متحدانش به افغانستان به عنوان بخشی از عملیات موسوم به «مبارزه با تروریسم»، ناامنی همچنان این کشور را در برگرفته است. اگرچه حملۀ امریکا طالبان را از قدرت برکنار کرد، اما خشونت و ناامنی در بسیاری از مناطق افغانستان همچنان ادامه دارد. 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku