News   /   اروپا

تاکید معاون صدراعظم آلمان بر مقابله با ترویج وهابیت از سوی عربستان

زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان AFP©

معاون صدر اعظم آلمان از مقامات عربستان سعودی خواست تا حمایت مالی خود را از موسسات مذهبی  در آلمان  که حامی تروریسم هستند، قطع کند.

زیگمار گابریل روز یکشنبه در گفت‌وگو با روزنامۀ بیلد سونتاگ گفت: «تمامی مساجد وهابی در سراسر جهان از سوی دولت عربستان سعودی حمایت می‌شوند. در آلمان بسیاری از افراط‌گرایان که خطرناک تلقی می‌شوند از چنین مراکزی بیرون آمده‌اند.»

گابریل که در دولت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نقش وزیر اقتصاد را نیز برعهده دارد، نسبت به رویکرد عربستان در قبال بحران سوریه به شدت انتقاد کرد. عربستان نقش مهمی در حمایت از گروه‌های مخالف بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دارد.  

وی گفت: «درحال حاضر باید این موضوع را برای عربستان روشن کنیم که زمان برای یافتن راه‌حل‌های دیگر پایان یافته است.»

رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان موسوم به اس‌پی‌دی خواستار اقدامات موثر علیه موسسات دینی و مساجدی شد که گرایشات سلفی دارند.

گابریل گفت: «خطر بنیاد‌گرایی افراطی که در مساجد سلفی وجود دارد، کمتر از راست‌گرایی افراطی نیست.»

توماس اوپرمان، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان 

توماس اوپرمان، رئیس فراکسیون حزب اس‎پی‌دی در پارلمان آلمان، خواستار جلوگیری از ترویج تعالیمی شد که بر اساس قوانین آلمان با اصول اولیۀ آزادی مغایرت دارد.

اوپرمان در گفت‌وگو با روزنامۀ ولت ام سونتاگ گفت: «باید ازحمایت مالی عربستان سعودی از مراکزی که عقاید وهابی را ترویج می‌کنند، جلوگیری کنیم.»

وی با اشاره به این‌که «وهابیت ارائه دهندۀ تعالیم در گروه داعش است» افزود: «ما چنین چیزی در آلمان نمی‌خواهیم.»

اظهارت مقامات حزب اس‌پی‌دی در حالی انتشار یافت که روز شنبه (14 آذر) دولت آنگلا مرکل گزارش سرویس اطلاعات خارجی آلمان موسوم به بی‌ان‌دی دربارۀ عربستان سعودی را نادرست خواند و این کشور را شریک مهم خود در مسائل منطقه‌ای دانست.

در گزارش بی‌ان‌دی، سیاست خارجی عربستان «مداخله جویانه» معرفی شده و آمده است که ریاض به دنبال «سردمداری در جهان عرب» است.

 

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku