سوریه: در درگیری‌ها هرگز از تسلیحات شیمیایی استفاده نکرده‌ایم

فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه (AFP)

سوریه با اشاره به همکاری کامل در مسیر امحای زرادخانه تسلیحات شیمیایی، تاکید کرد دولت دمشق در درگیری‌های چهار ساله تاکنون از این گونه تسلیحات استفاده نکرده است.

فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه روز دوشنبه در سخنانی در نشست سالانه سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در لاهه هلند گفت: «اینجا قاطعانه اعلام می‌کنیم که از آغاز بحران تا امروز، ما هرگز از گاز کلر یا دیگر تسلیحات شیمیایی سمی در هیچ رویداد یا عملیاتی در جمهوری عربی سوریه استفاده نکرده‌ایم.»

مقداد این اظهارات را در پاسخ به ادعای نماینده اتحادیه اروپا مطرح کرد که درباره از بین رفتن تسلیحات شیمیایی در سوریه ابراز تردید کرده بود.

یاسک بیلیکا در نشست سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی مدعی شد: «درباره امحای برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه تردیدهای زیادی وجود دارد، به ویژه آن که ابهام‌ها و تناقض‌هایی در اعلامیه‌های سوریه دیده می‌شود.»

مقر سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در لاهه هلند (AFP)

بیلیکا ادعا کرد این تردیدها موجب می‌شود تا «اطمینان به این موضوع که برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه به صورت غیرقابل بازگشت از بین رفته، غیرممکن باشد.»

سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی هفته گذشته درباره ادامه استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه «به شدت ابراز نگرانی» کرده بود.

گفتنی است پیشتر گزارش تیم‌های حقیقت‌یاب روسیه و سوریه از استفاده گروه‌های تروریستی از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان و نیروهای ارتش سوریه پرده برداشت. همچنین ارتش سوریه در پی پیشروی ماه‌های اخیر خود، بارها تصاویری از انبارهای تسلیحات شیمیایی گروه‌های تروریستی منتشر کرده است.

در پی حمله سال 2013 با گاز سارین به حومه شهر دمشق که صدها قربانی گرفت، دولت سوریه به پیمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی پیوست و روند امحای تسلیحات شیمیایی این کشور از سوی نمایندگان سازمان ملل آغاز شد.

 شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه اکتبر اعلام کرد که 98 درصد از فرایند امحاء و نابودی زرادخانه سلاح‌های شیمیایی سوریه تکمیل شده است.

 

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku