News   /   آمريکا

رئیس سیا: از برنامه‌های داعش برای حملات پاریس مطلع بودیم

جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا در جلسه پرسش و پاسخ پس از سخنرانی در نشست انجمن امنیت جهانی 2015 در واشنگتن دی‌سی 25 آبان 1394 (AFP)

جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) می‌گوید این سازمان جاسوسی از قصد تروریست‌های داعش برای حمله به ویژه در اروپا مطلع بوده است.

جان برنان که به ندرت در انظار عمومی ظاهر می‌شود، این اظهارات را روز دوشنبه در آغاز نشست انجمن امنیت جهانی 2015 در واشنگتن دی‌سی که درپی حملات پاریس برگزار شد، بیان کرد.

حملات پاریس که تروریست‌های تکفیری داعش مسئولیت آن را برعهده گرفتند، بیش از 130 کشته و 350 زخمی به جای گذاشت.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا گفت تیراندازی و بمب گذاری‌های شامگاه جمعه در پاریس «جای شگفتی» نداشت چون «ما از برنامه‌ها یا توطئه  داعش برای اجرای چنین حملاتی به ویژه در اروپا مطلع بودیم.»

مردم در میدان جمهوری فرانسه به یاد قربانیان حملات داعش در پاریس یک دقیقه سکوت اختیار کردند.(عکس خبرگزاری فرانسه)
مردم در میدان جمهوری پاریس به یاد قربانیان حملات داعش یک دقیقه سکوت اختیار کردند. (AFP)

برنان افزود: «این کاری نبود که ظرف چند روز انجام شود. این کاری است که در طول چند ماه به دقت و به طور سنجیده برنامه ریزی شده بود از این لحاظ که آن‌ها عوامل عملیاتی، تسلیحات، مواد منفجره و کمربندهای انتحاری داشتند.»

حملات بیشتری در راه است

رئیس سازمان جاسوسی سیا همچنین افزود: «حملات پاریس حادثه‌ای نیست که فقط یک بار رخ دهد. انتظار حملات بیشتر توسط این گروه وجود دارد.»

وی افزود: «پیش بینی من این است که این تنها عملیات داعش نخواهد بود و داعش برنامه‌های دیگری را در دست اقدام دارد. داعش خود را به خشونت در مرزهای سوریه و عراق محدود نخواهد کرد.»

رئیس سازمان جاسوسی سیا افزود هدف داعش کشتن است و این «ساده و واضح» است.

به گفته خبرنگار شبکه تلویزیونی Canal+ فرانسه در کاخ سفید، برنان قبل از حملات مرگبار پاریس با برنارد باژولت، رئیس سازمان اطلاعات فرانسه دیدار کرده بود.

لورا حییم روز جمعه در گفتگوی زنده با برایان ویلیامز در شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت برنان و باژولت 7 آبان در مرکز کمیته امنیت داخلی و سایبری ملاقات کردند. وی گفت در این نشست جان ساورز رئیس سابق دستگاه اطلاعات خارجی انگلیس MI6 و یاکوف آمیدرور، مشاور پیشین شورای امنیت ملی اسرائیل نیز حضور داشتند.

 

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku