News   /   آفريقا

سازمان ملل: پیکارجویان بوکوحرام 1100 مدرسه را در سال جاری از بین برده‌اند

مدرسه‌ای در شمال شرق نیجریه که در آتش حمله پیکارجویان بوکو حرام سوخته است، 14 اسفند 1393.

بر اساس آمار سازمان ملل، پیکارجویان بوکوحرام از آغاز سال میلادی تاکنون حدود هزار و 100 مدرسه را در مناطق اطراف دریاچه چاد در آفریقا از بین برده‌اند.

توبی لانزر، فرستاده ویژه سازمان ملل به منطقه ساحل در آفریقا دوشنبه گفت این مدارس در نیجریه، نیجر، کامرون و چاد مورد حمله قرار گرفتند.

بوکوحرام که مناطقی از شمال نیجریه را تحت کنترل دارد در سال 2009 عملیات خود را علیه دولت این کشور آغاز کرد. فعالیت حملات این گروه تکفیری اکنون به مساله‌ای منطقه‌ای تبدیل شده و کشورهای همسایه نیجریه را نیز تحت تاثیر قرار داده است. تاکنون بیش از 17 هزار نفر در حملات بوکوحرام کشته شده‌اند.

گروه تروریستی بوکوحرام که عنوان آن به معنی «حرام بودن آموزش و پرورش غربی است» مسئول حمله به مدارس و دانشگاه‌های منطقه است.

لانزر افزود تاکنون 2.6 میلیون نفر از جمله 2.2 میلیون نیجریه‌ای برای حفظ جان خود از حملات بوکوحرام در مناطق اطراف دریاچه چاد که مرز چهار کشور آفریقایی را تشکیل می‌دهد، مجبور به ترک منازل خود شده‌اند.

وی همچنین تصریح کرد خشونت، فقر و افزایش جمعیت در مناطق اطراف دریاچه چاد ممکن است آوارگان ناشی از حملات بوکوحرام را روانه اروپا کند؛ اروپایی که در حال حاضر با موج صدها هزار پناجوی مناطق بحران زده خاورمیانه و شمال آفریقا دست و پنجه نرم می‌کند.

اردوگاه آوارگان حملات بوکو حرام در مایدوگوری مرکز ایالت بورنو، 12 مرداد 1394. (AFP)

لانزر همچنین واکنش محمدو بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه را تحسین کرد.  بوهاری به ارتش نیجریه دستور داد تا این گروه تروریستی را تا پایان سال جاری در هم بکوبد.

سازمان عفو بین‌الملل در ماه سپتامبر اعلام کرد دست‌کم هزار و 600 تن از آغاز ماه ژوئن در چهار کشور متاثر از حملات بوکوحرام کشته شده‌اند.

این سازمان حقوق بشری همچنین از کشته شدن دست‌کم سه هزار و 500 غیرنظامی به دست بوکوحرام در سال جاری خبر داد.

بنا بر گزارش‌ها، فقط از اواخر ماه مه تاکنون هزار و 260 نفر بر اثر خشونت‌های بوکوحرام در نیجریه کشته شده‌اند. محل وقوع عمده این حملات معابد، بازارها و ایستگاه‌های اتوبوس در ایالت بورنو بوده است.

 

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku