News   /   ايران

وزیر هند: دهلی نو آماده است بیش از 15 میلیارددلار در ایران سرمایه گذاری کند

تصویری از نیتین گادکاری، وزیر کشتیرانی هند.

وزیر امور کشتیرانی هند اعلام کرد، این کشور حاضر است در صورت دریافت شروطی بهتر از سوی ایران از جمله گاز ارزان‌تر، بیش از 15.2 میلیارد دلار برای پروژه‌های ساخت و ساز در ایران شامل توسعه بندر چابهار، سرمایه گذاری کند.

نیتین گادکاری، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «ما برای سرمایه‌گذاری کلان در ایران آماده‌ایم و این موضوع عمدتا به نرخ گاز پیشنهادی ایران مرتبط می‌شود... نرخ گاز موضوعی تعیین کننده است.»

دهلی نو بعد از پکن دومین مشتری بزرگ نفت ایران به شمار می رود.

بندر چابهار، نخستین بندر اقیانوسی ایران است که از اهمیت استراتژیک برای هند برخوردار است و این کشور می‎تواند با استفاده از این بندر و با استفاده از کریدور شمال به جنوب کالاهای خود را به افغانستان، آسیای میانه، عراق، روسیه و حتی اروپا منتقل کند.

تصویر آرشیوی از بندر چابهار در جنوب ایران

به گفته مقامات دهلی نو با استفاده از کریدور شمال به جنوب هزینه جابجایی کالاهای هندی در مقایسه با دیگر مسیرها حدود 30 درصد کاهش می‎یابد.

چند روز قبل از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در ماه جولای، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در دیدار با نارندرا مودی نخست وزیر هند، بر آمادگی دولت ایران برای همکاری با هند در سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت، گاز و همچنین توسعه بندر چابهار، توریسم و همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور به ویژه در حوزه‌های علمی و فن‌آوری تأکید کرده و به هند پیشنهاد داد نقشی بزرگتر در سرمایه گذاری در ایران ایفا کند.

عباس احمد آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران و نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل، کشتیرانی و بزرگراه‌های هند، در ماه می یادداشت تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری هند برای توسعه بندر چابهار را امضا کردند.

آخوندی درباره این تفاهم‌نامه گفت هندي‌ها در مرحله اول 85 ميليون دلار و در مرحله بعد نيز صد ميليون دلار در بندر چابهار سرمايه گذاري خواهند کرد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku