جان کری هماهنگ‌کننده ارشد اجرای برجام را در امریکا منصوب کرد

جان کری، وزیر خارجه امریکا (ردیف جلو سمت راست) در کنار استیون مال، سفیر سابق این کشور در لهستان در مرکز شهر ورشو

پس از پایان مهلت قانونی 60 روزۀ کنگرۀ ایالات متحده برای بررسی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، جان کری، وزیر خارجه امریکا، استیون مال، سفیر سابق این کشور در لهستان را به عنوان هماهنگ‌کنندۀ ارشد اجرای برجام معرفی کرد.

به گزارش گاردین، کری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «استیو مدیریت یک تلاش میان ‌سازمانی را برعهده خواهد داشت که از اجرا و تایید گام‌هایی که ایران (در برنامۀ جامع اقدام مشترک) نسبت به آن‌ها متعهد شده است، و اقدام مقابل ما و شرکای ما در مورد تحریم‌ها، پس از اجرای این گام‌های هسته‌ای، اطمینان حاصل می‌کند.»

انتصاب مال به دنبال پایان مهلت کنگرۀ امریکا برای بررسی توافق هسته‎‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 شامل؛ امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در روز پنج‌شنبه صورت گرفته است. جمهوری‌خواهان مخالف برجام نتوانستند مانع توافق هسته‌ای شوند.

جمهوری‌خواهان در آخرین تلاش‌های خود برای شکست برجام، سعی کردند طرحی را تصویب کنند که رفع تحریم‌‌ها علیه ایران، منوط به رسمیت شناختن موجودیت رژیم اسرائیل از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران باشد، اما این طرح نیز نتوانست 60 رای مورد نیاز خود را برای اجرایی شدن به دست آورد.

پس از شکست جمهوری خواهان، وزیر خارجه امریکا در بیانیۀ خود تاکید کرد که اجرای برنامۀ جامع اقدام مشترک، به اندازۀ اصل توافق، اهمیت دارد و به دلیل نقش آن در دستیابی به اهداف امنیتی ایالات متحده، برای این کشور نیز اهمیت اساسی دارد.

براساس برجام، ایران در جامعۀ بین‌الملل به عنوان یک قدرت هسته‌ای شناخته شده و در ازای لغو تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و امریکا، تهران بخش‌هایی از فعالیت‌ هسته‌ای خود را محدود می‌کند.

براساس بیانیۀ کری، مال در سال‌های 2008 تا 2010 مشاور ویلیام برنز، معاون سابق وزیر خارجه امریکا بوده و فعالیت‌هایی در حوزۀ برنامۀ هسته‎‌ای ایران داشته است. وی همچنین نقش مهمی در طراحی قطعنامۀ 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد داشته است که منجر به اعمال تحریم‌های هسته‌ای بیشتری علیه ایران شد.

کری در این بیانیه تاکید کرده است که همزمان با اجرای برجام، وزارت خارجه و دولت امریکا به همراه هم پیمانان خود در خاورمیانه برای گسترش همکاری‌های امنیتی و رویارویی با آن‌چه اقدامات ایران برای بی‌ثبات کردن این منطقه خوانده شده، تلاش خواهند کرد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku