ناکامی دوباره مخالفان برجام در سنای امریکا

میچل مک کانل، رهبر اکثریت سنا از حزب جمهوری خواه (عکس از AFP)

سناتورهای دموکرات امریکا برای دومین بار از رای گیری درباره طرح رد توافق هسته‌ای با ایران جلوگیری کردند.

در جلسه روز سه شنبه، مخالفان توافق هسته‌ای باز هم نتوانستند 60 رای لازم برای طرح رد توافق هسته‌ای با ایران را به دست آوردند؛ در این جلسه 42 نماینده دموکرات با این طرح مخالفت کردند، 56 نماینده جمهوری خواه رای موافق دادند و دو نماینده جمهوری خواه نیز در این خصوص اعلام نظر نکردند.

با وجود این، میچل مک کانل، رهبر اکثریت سنا، که این رای گیری را ترتیب داده بود اعلام کرد رای گیری سوم درباره این موضوع روز پنج شنبه برگزار می‌شود.

در همین حال، سناتور دیک دوربین از حزب دموکرات، ضمن بیهوده خواندن رای گیری سوم درباره برجام گفت: «هفته قبل این رای گیری برگزار شد. نمی‌دانم چرا باید دوباره این کار را تکرار کنیم.»

هری رید، رهبر اقلیت سنا در آستانه رای گیری دوم اعلام کرده بود اینکه نمایندگان رای خود را تغییر دهند، «احمقانه» است.

با وجود این، مک کانل با تاکید بر اینکه این «بحث ادامه خواهد یافت»، افزود: «اکثریت نمایندگان دو حزب در مجلس نمایندگان به رد کردن این توافق رای دادند. اگر سناتورهای دموکرات از رای گیری نهایی درباره یکی از مهم‌ترین موارد سیاست خارجی عصر حاضر ما...جلوگیری نکنند، اکثریت نمایندگان دو حزب در سنا نیز به رد کردن این توافق رای می‌دهند.»

ایران و کشورهای 1+5 شامل امریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان، بعد از ماه‌ها مذاکره فشرده درباره برجام به توافق دست یافتند.

براساس این توافق، ایران در جامعه بین‌الملل به عنوان یک قدرت هسته‌ای شناخته شده و در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی و مالی، تهران بخش‌هایی از فعالیت‌ هسته‌ای خود را محدود می‌کند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku