ایران: بازرسان آژانس انرژی اتمی از مراکز نظامی بازرسی نمی‌کنند

تصویری از مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در وین، پایتخت اتریش.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران از سفر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران خبر داده است و می‌گوید در این دور از مذاکرات با سازمان انرژی اتمی بازدید از مراکز نظامی در دستور کار بازرسان آژانس نیست.

علی اصغر زارعان، معاون سازمان انرژی اتمی و عضو کارگروه داخلی برجام، شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: «بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه، 24 شهریور طبق روال معمول به ایران سفر خواهند کرد.»

وی خاطر نشان کرد: «در این سفر برنامه‌هایی برای بحث و مذاکره داریم اما در این دور از مذاکرات اقدام یا دستوری مبنی بر بازدید از مراکز نظامی نیست.»

معاون رییس سازمان انرژی اتمی ایران این سفر را «در راستای برنامه جامع اقدام مشترک» دانست که طبق روال گذشته انجام می‌شود.

وی همچنین افزود: «جلسات و مذاکراتی را برای هماهنگی بیشتر و اقدامات عملیاتی در آینده، خواهیم داشت.»

آغاز عملیات ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر در اواخر سال جاری

معاون سازمان انرژی اتمی ایران همچنین دربارۀ همکاری‌های مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر گفت: «با توجه به برنامه‌ریزی و توافق نامه‎‌ای که بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه جهت احداث دو واحد نیروگاه هزار و 50 مگاواتی که جمعا دو هزار و 100 مگاوات می شود واحد اول این نیروگاه اقدامات اولیه شروع شده و اواخر سال یا اوایل سال آینده اقدامات عملیاتی آن آغاز خواهد شد.»

ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه به علاوۀ آلمان، 23 تیر 1394 متن «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را در وین، پایتخت اتریش، نهایی کردند.

طبق برجام، در ازای برخی از اقدامات ایران از جمله محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای، همۀ تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه جمهوری اسلامی لغو خواهد شد.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز 23 تیر 1394 در وین برای «شفاف سازی مسائل گذشته و حال» برنامه هسته‌ای ایران، نقشه راه امضا کردند.

آژانس هسته‌ای سازمان ملل، 5 شهریور 1394، پایبندی ایران به تعهدات خود در ارتباط با برنامه هسته‌ای را تایید کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد، ایران سطح غنی سازی اورانیوم، توسعه و تحقیقات هسته‌ای و دیگر فعالیت‌های هسته‌ای خود را منطبق با بیانیه‌های خود به این آژانس نظارت هسته‌ای سازمان ملل حفظ کرده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku