حمایت کافی برای تائید برجام در سنای امریکا

نمایی از ساختمان کنگره امریکا

با اعلام حمایت چند سناتور امریکایی دیگر از توافق هسته‌ای، باراک اوباما دیگر مجبور به استفاده از حق وتو برای حفظ برجام نیست.

گری پیترز از میشیگان، ریچارد بلومنتال از کنتیکت و ران وایدن از اورگان، سه سناتور دموکراتی هستند که روز سه شنبه حمایت خود را از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام کردند. بدین ترتیب شمار حامیان این توافق در سنای امریکا به 41 تن رسید.

با رسیدن شمار سناتورهای حامی توافق هسته‌ای با ایران به 41 تن، به طور بالقوه حمایت کافی برای جلوگیری از تلاش جمهوریخواهان برای رد این توافق حاصل شده است.

در صورتی که در روز رای‌گیری درباره برجام در سنای امریکا این 41 سناتور برجام را تائید کنند دیگر باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا مجبور نیست از حق وتوی خود استفاده کند.

کنگره امریکا تا 26 شهریور (17 سپتامبر) دربارۀ موافقت یا مخالفت با متن برجام رای‌گیری خواهد کرد.

ایران و گروه 1+5 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان در 23 تیرماه در وین درباره برنامه هسته‌ای ایران به جمع‌بندی نهایی دست یافتند.

بر اساس این جمع‌بندی، ایران در جامعه بین‌الملل به عنوان یک قدرت هسته‌ای شناخته شده و در ازای لغو تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و امریکا، بخش‌هایی از فعالیت‌ هسته‌ای خود را محدود می‌کند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku