News   /   اروپا

رئیس جمهور یونان تاریخ انتخابات زودهنگام را اعلام کرد

مراسم ادای سوگند اعضای کابینه دولت موقت یونان

رئیس جمهور یونان با امضای حکمی بیستم سپتامبر (29 شهریور) را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام تعیین کرده است.

به گزارش خبرگزاری «آنا»، پروکوپیس پاولوپولوس جمعه در حکمی ضمن انحلال پارلمان اعلام کرد مجلس جدید اول اکتبر (نهم مهر) تشکیل می‌شود.

الکسیس سیپراس که هفته گذشته از نخست وزیری یونان استعفا کرد نیز همین تاریخ را برای برگزاری انتخابات زودهنگام پیشنهاد کرده بود.

سیپراس در حالی تصمیم به این کار گرفت که اعضای حزب حاکم چپ‌گرایِ سیریزا در مورد شرایط سومین بسته نجات مالی که بین دولت آتن و وام‌دهندگان بین المللی توافق شد، اختلاف دارند.

برخی از مخالفان، نخست وزیر سابق یونان را به زیر پا گذاشتن وعده‌های ضد ریاضتی‌اش که سبب پیروزی او در انتخابات ژانویه بود، متهم می‌کنند.

تانو
واسیلیکی تانو، نخست وزیر دولت موقتِ یونان 

دولت موقت

این تحولات در حالی رخ داده‌اند که واسیلیکی تانو پنجشنبه به عنوان نخست وزیر دولت موقتِ یونان منصوب شد.

کابینه موقت که جمعه سوگند یاد کرد کمتر از یک ماه قدرت را در دست خواهد داشت؛ با این وجود، برخی از اقدامات ریاضتی مورد درخواست وام‌دهندگان بین المللی در ازای بسته مالی جدید، تحت نظارت این دولت اعمال خواهد شد.

تانو، اولین نخست وزیر زنِ یونان، به شدت با موج جدید اقدامات ریاضتی در این کشور مخالف است.

او ماه فوریه در نامه‌ای به ژان-کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، اظهار داشت این  اقدامات ریاضتی در حال «نابود» کردن مردم یونان است.

نظر مردم

در عین حال، نتایج نخستین نظرسنجی عمومی درباره انتخابات زودهنگام یونان نشان می‌دهد مردم این کشور چندان از استعفای سیپراس راضی نیستند.

بر اساس نظر سنجی موسسه «پروراتا»، 64 درصد از شرکت‌کنندگان فراخوان برای برگزاری انتخابات زودهنگام را اقدامی نادرست و 24 درصد آن را عملی درست دانستند؛ باقی افراد نیز در این رابطه نظر خاصی نداشتند.

سیریزا همچنان پرطرفدارترین حزب یونان است اما نظرسنجی روزنامه «افیمریدا تون سینتاکتون» نشان می‌دهد میزان محبوبیت این حزب از اوایل ماه جولای، پیش از همه پرسی درباره اصلاحات ریاضتی در ازای سومین بسته نجات مالی کاهش یافته است.

وزرای مالی منطقه یورو 14 اوت اعطای سومین بسته نجات مالی به یونان را پس از پذیرش اجرای تدابیر ریاضتی از سوی این کشور، تصویب کردند.

یونان پس از بحران بدهی سال 2009  در سا‌ل‌های 2010 و 2012  در ازای اجرای تدابیر ریاضتی، دو بسته کمک مالی به ارزش کلی 240 میلیارد یورو (272 میلیارد دلار) از وام دهندگان خود دریافت کرد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku