News   /   آفريقا

دو تن از هواداران محمد مرسی به اعدام محکوم شدند

تصویری از پلیس مصر مقابل دادگاهی در منطقه هلیپولیس در قاهره (عکس ازAFP)

به گزارش خبرنگار پرس تی‌وی، دادگاهی در مصر دو تن از هواداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده این کشور را به اتهام آن‌چه مشارکت در خشونت در اعتراضات ضد دولتی در سال 2013 خوانده شد، به اعدام محکوم کرد.

دادگاه جنایی جیزه مصر با صدور این احکام اولیه علیه مصطفی حمدی و مصعب عبدالرحمان، اعلام کرد این دو نفر در خصوص آتش زدن ساختمان قضایی مصر در قاهره و همچنین یک برج مخابراتی در شهرک «ششم اکتبر»، یک منطقه مسکونی و صنعتی در حومه قاهره گناهکار شناخته شدند.

این احکام اولیه برای بررسی به دفتر شوقی ابراهیم عبدالکریم علام، مفتی اعظم مصر فرستاده شده است. نظر مفتی مصر الزام آور نیست اما مطابق با قوانین مصر قضات باید درباره صدور هر حکم اعدامی، نظر علمای مذهبی را جویا شوند.

این دادگاه 11 مهر رای نهایی خود را در این باره صادر خواهد کرد.

حمدی و عبدالرحمان، هر دو از اعضای تشکل موسوم به «اولتراس ربعاوی»، جنبش جوانان طرفدار مرسی هستند. این گروه به نشانه ابراز همبستگی با قربانیان میدان «رابعه العدويه» در اوت 2013 تشکیل شد.

نیروهای امنیتی مصر در 23 مرداد 1392 حملات مرگباری را علیه دو پایگاه معترضان یکی در میدان النهضه و دیگری در میدان رابعه العدویه اجرا کردند. هواداران مرسی برای دو هفته در این میدان‌ها اردوگاه اعتراضی برپا کرده بودند. اخوان المسلمین می‌گوید حدود دو هزار و 600 نفر تنها در حمله به میدان رابعه العدویه کشته شدند.

به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر این حمله در تاریخ معاصر یکی از بزرگترین کشتارهای تظاهرکنندگان در یک روز بوده است.

با این‌حال تاکنون حتی یک نفر از مقامات مسئول در خصوص این کشتار به دادگاه فراخوانده نشده است.

تصویری از یکی از هواداران مرسی که در جریان تظاهرات در هلیپولیس قاهره پوستری از وی را به دست دارد.(4 بهمن 93 عکس از AFP)
تصویر یکی از هواداران مرسی که در تظاهراتی در قاهره پوستری از وی را در دست دارد.(4 بهمن 93 عکس از AFP)

 

مصر از زمان برکناری محمد مرسی، اولین رئیس جمهور منتخب این کشور در کودتای نظامی تحت فرمان عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور فعلی و فرمانده نیروهای مسلح وقت در جولای 2013 صحنه ناآرامی و خشونت بوده است.

از زمان برکناری مرسی هزاران معترض ضد دولتی عمدتا از هواداران اخوان المسلمین زندانی شده‌اند. همچنین صدها نفر از هواداران مرسی و خود وی نیز به اعدام محکوم شده‌اند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku