News   /   اروپا

اعلام استعفای نخست وزیر یونان و برگزاری انتخابات زودهنگام

الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان

الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان با اعلام استعفای خود، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در تاریخ 29 شهریور ماه شده است. 

خبرگزاری آتن پنج‌شنبه ضمن اعلام این خبر به نقل از منابع دولتی، نوشت که قرار است سیپراس پیش از دیدار با رئیس جمهور یونان و اعلام استعفای دولت خود، در یک سخنرانی این موضوع را به اطلاع مردم برساند. 

در پی توافق جدید یونان با طلبکاران بین‌المللی برای دریافت سومین بستۀ کمک‌های مالی در ازای اجرای قوانین ریاضتی در این کشور، اختلافات در حزب سیریزا، حزب نخست وزیر یونان، بالا گرفت و همین امر سیپراس را تحت فشار فزاینده‌ای برای برگزاری انتخابات زودهنگام قرار داد. 

روزنامه وال استریت ژورنال نیز امروز به نقل از دو مقام دولتی گزارش داد که سیپراس قرار است پنجشنبه به پروکوپیس پاولوپولوس، رئیس‌جمهور  یونان، اعلام کند که به علت عدم برخورداری از اکثریت قاطع پارلمانی قادر به ادامۀ تصدی امور نیست.

اقلیدس ساکالاتوس، وزیر دارایی یونان گفت این انتخابات همانند سال 2012 نخواهد بود، زیرا اکنون در شرایط توافق هستیم و برای تجدید سرمایه بانک‌ها چارچوبی وجود دارد.

در همین حال، یک مقام دیگر یونانی که نام وی در گزارش‌ها ذکر نشده، با بیان اینکه نظرسنجی‌های انتخابات ممکن است تا ساعات آتی آغاز شود، افزود «هر چیزی ممکن است».

پانوس اسکورلتیس، وزیر انرژی یونان نیز از دولت خواسته است برای روشن شدن فضای سیاسی به صنوق‌ رای بازگردد. وی افزود باید احراز شود که دولت اکثریت را در اختیار دارد یا خیر.

دولت چپ‌گرای یونان در پی توافق بر سر اصلاحات از جمله تعدیل حقوق بازنشستگی و افزایش مالیات که به موجب آن بتواند امکان دریافت کمک‌های مالی به ارزش ۸۵ میلیارد یورو (حدود ۹4.5 میلیارد دلار) را پیدا کند، شاهد کاهش حمایت پارلمانی از خود بوده است.

پارلمان یونان پیشتر به منظور پرهیز از نکول بدهی‌های سنگین خود با توافق دولت با وام‌دهندگان بین‌المللی برای دریافت سومین بخش از کمک مالی موافقت کرد.

با این حال، این توافق انتقادات شدید در درون حزب حاکم و مخالفت 40 نماینده سیریزا را در حمایت از این طرح به دنبال داشت.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku