حماس مذاکرات جدید برای تبادل زندانیان را رد کرد

اسماعیل هنیه، نخست وزیر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس در حال سخنرانی در نماز جمعه در شهر رفح در جنوب نوار غزه، 11 اردیبهشت 1394 (AFP)

یکی از رهبران جنبش حماس می‌گوید برگزاری مذاکرات جدید با اسرائیل بر سر تبادل زندانیان منتفی است مگر اینکه رژیم تل‌آویو ده‌ها اسیر فلسطینی را که پس از توافق مبادلۀ پیشین، دوباره دستگیر کرده است، آزاد کند.

اسماعیل هنیه، نخست وزیر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) این سخنان را روز جمعه (26 تیر) مطرح کرد و افزود اسرائیل دست‌کم 54 زندانی را که در ازای آزادی گیلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی، آزاد کرده بود مجددا دستگیر کرده است.

در این توافق مبادله اسرا که سال 2011 اجرا شد شالیط در ازای آزادی بیش از هزار زندانی فلسطینی آزاد شد. این سرباز اسرائیلی بیش از 5 سال در نوار غزه زندانی بود.

هنیه در سخنرانی خود به مناسبت عید فطر گفت: «ما به همه میانجی‌گرانی که بسیج شده‌اند تا دربارۀ توافق جدید تبادل اسرا گفت‌وگو کنند، گفته‌ایم که پیش از آزادی همه کسانی که اسرائیل از میان آزادشدگان گروه توافق شالیط دستگیر کرد هیچ مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.»

وی افزود: «بدون آزادی بی قید و شرط آنان هیچ مذاکره‌ای برگزار نخواهد شد.»

یک بانوی فلسطینی در راهپیمایی روز زندانیان فلسطینی در مقابل مسجد قبه الصخره در محوطه مسجد الاقصی تصویر یک اسیر فلسطینی را در دست دارد، 28 فروردین 1394 (AFP).
یک بانوی فلسطینی در راهپیمایی روز اسیر در فلسطین در مقابل مسجد قبه الصخره در محوطه مسجد الاقصی تصویر یک زندانی فلسطینی را در دست دارد، 28 فروردین 1394 (AFP).

این سخنان پس از آن مطرح شد که اسرائیل ماه جاری میلادی مدعی شد 2 اسیر اسرائیلی در نوار غزه نگهداری می‌شوند. 

مقامات اسرائیل ادعا می‌کنند آوراهام منگیستو، اسرائیلی اتیوپی‌تبار و یک اسرائیلی دیگر در این باریکه ساحلی نگهداری می‌شوند.

گفته می‌شود منگیستو پس از آنکه 16 شهریور 93 دو هفته پس از پایان تهاجم تابستان گذشته اسرائیل به غزه «به طور مستقل» وارد این منطقه شد، ناپدید شده است.

فرد دوم که نامش منتشر نشده است یکی از اعراب صحرانشین است. مقام‌های اسرائیلی درباره نحوه ورود وی به غزه و مدت زمان حضورش در این باریکۀ ساحلی توضیحی نداده‌اند.

جنبش حماس همچنین اذعان کرده است بخشی از اجساد 2 سرباز اسرائیلی که در تهاجم سال 2014 اسرائیل کشته شدند را در اختیار دارد.

هزاران فلسطینی در حال حاضر در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند. نیروهای اسرائیلی تنها در تابستان گذشته و در بحبوحه تنش‌های فزاینده در کرانه اشغال شدۀ باختری و غزه بیش از 2 هزار فلسطینی را ربودند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku