News   /   اروپا

مدیران سیاسی گروه 1+5 به مذاکرات هسته‌ای ایران می‌پیوندند

نشست هیات‌های نمایندگی ایران و 1+5 در وین، پایتخت اتریش (22 خرداد 1394)

اتحادیه اروپا از پیوستن مدیران سیاسی شش کشور طرف مذاکره با ایران، تا اواخر هفته جاری میلادی به مذاکرات هسته‌ای خبر داده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد هلگا اشمید، مدیر سیاسی اتحادیه اروپا، و همتایان ایرانی وی، سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونین وزرای خارجه ایران، در راستای تلاش‌های گروه 1+5 و ایران برای دستیابی به راه‌حلی جامع و بلندمدت درباره برنامه هسته‌ای تهران مذاکرات خود را از امروز (17 ژوئن) در وین آغاز می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، در ادامه این بیانیه اعلام شده  که مدیران سیاسی گروه 1+5 نیز تا اواخر هفته جاری میلادی (تا روز یکشنبه) به مذاکرات ملحق خواهند شد.

همزمان با دیدار مذاکره کنندگان ارشد ایران و اتحادیه اروپا، کارشناسان فنی دو طرف نیز نشستی برگزار می‌کنند.

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 امروز (چهارشنبه) در وین، پایتخت اتریش، آغاز و آنگونه که سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشده کشورمان، اعلام کرده تا پایان ضرب‌الاجل 30 ژوئن (9 تیر) ادامه خواهد یافت.

طی چند روز گذشته گزارش‌هایی درباره احتمال تمدید مذاکرات منتشر شده است اما حضور وزرای خارجه در روزهای پایانی مشخص خواهد کرد که چه سرنوشتی در انتظار چهارمین ضرب‌الاجل توافقی  بین ایران و گروه 1+5 خواهد بود.

عراقچی درباره حضور وزرای خارجه می‌گوید: «احتمالاً تعدادی از اختلافات که مقداری کلیدی و اساسی‌تر است برای روزهای آخر می‌ماند تا وزرا ملحق شوند و در سطح آنان تصمیم گیری شود.»

وی احتمال تمدید مذاکرات را نیز رد نکرد و گفت: "ما به تاریخ مشخصی پایبند نیستیم و یک تاریخ مشخص برای ما مقدس نیست، آنچه برای ما ارزش دارد توافقی مطلوب است که حقوق ملت ایران در آن رعایت و خواسته‌های ما در آن تأمین شود، اگر لازم باشد که بیشتر بمانیم این کار را حتماً خواهیم کرد.»

ایران و کشورهای گروه 1+5 -- روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، امریکا و آلمان -- دوم آوریل پس از 8 روز مذاکرات فشرده هسته‌ای در شهر لوزان سوئیس درباره چارچوب توافقی درباره برنامه انرژی هسته ای ایران به توافق رسیدند. طرفین در حال حاضر روند تنظیم پیش نویس توافق نهایی تحت عنوان « برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را آغاز کرده اند که انتظار می رود تا پایان ژوئن به سرانجام برسد

م ص/س م ح

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku