حکم «رائف بدوی»، وبلاگ‌نویس عربستانی قطعی شد

یکی از فعالان سازمان عفو بین‌الملل تصویر رائف بدوی را در دست گرفته است

دادگاه عالی سعودی حکم حبس و شلاق «رائف بدوی»، وبلاگ‌نویس عربستانی را به اتهام توهین به وهابیت تایید کرد.

انصاف حیدر، همسر بدوی امروز (یکشنبه/ 17 خرداد) اعلام کرد این دادگاه حکمِ 10 سال حبس و 1000 ضربه شلاق همسرش را تایید کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی گفت: «این حکم نهایی و قطعی است و مرا شوکه کرده است.»

دادگاه عربستان در حالی این حکم را تایید کرده است که پیش از این بسیاری از کشورها و همچنین نهادهای بین‌المللی مجازاتِ تعیین شده برای بدوی را مورد انتقاد قرار داده بودند.

نخستین مرحله از حکم شلاق این وبلاگ نویس پارسال انجام شد و او را با دستان بسته به میدانی مقابل مسجد الجفالی در جده برده و 50 ضربه شلاق زدند؛ مراحل بعدی اجرای حکم به دلایل پزشکی به تعویق افتاد.

همسر بدوی همچنین اعلام کرد بیم آن می‌رود که باقی حکم شلاق او هفته آینده اجرا شود.

حیدر گفت: «امیدوار بودم که با حلول ماه مبارک رمضان و روی کار آمدن شاه جدید زندانیان عقیدتی، از جمله همسرم، عفو شوند.»

تعقیب قضایی بدوی سال 2008 و پس از آن آغاز شد که وی یک پایگاه اینترنتی با نام  شبکه «لیبرال‌ عربستان سعودی» تاسیس کرد و در آن از روحانیون بانفوذ عربستانی که پیرو وهابیت هستند انتقاد کرد.

هر چند وکیل بدوی درخواست محاکمه مجدد وی را مطرح کرد اما محکومیت او به تحمل 1000 ضربه شلاق، 10 سال حبس، یک میلیون ریال سعودی جریمه (266 هزار دلار)، 10 سال ممنوعیت سفر به خارج از کشور و 10 سال ممنوعیت فعالیت در رسانه‌های دیداری، الکترونیکی و مکتوب پس از پایان آزادی از زندان تصویب شد.

انتقاد از روحانیون وهابی به عنوان خط قرمز عربستان در نظر گرفته می‌شود چرا که این افراد نقشی مهم در حمایت از سیاست‌های رژیم آل سعود دارند.

پ ک ف/ ح ع


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku