انتقاد از اظهارات نتانیاهو درباره شهرک‌های اسرائیلی

صائب عريقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکيلات خودگردان فلسطين (راست) فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا (20 مه 2015-AFP)

به گفته یک مقام ارشد فلسطینی، فلسطینیان سه‌شنبه (5 خرداد) با اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درباره سرنوشت شهرک‌سازی‌ در کرانه باختری مخالفت کردند.

صائب عريقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکيلات خودگردان فلسطين در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری شینهوا گفت اظهارات نتانیاهو درباره مسأله شهرک‌سازی‌ها «کاملا مردود و غیرقابل قبول است.»

عریقات تصریح کرد: «نتانیاهو از فلسطینیان می‌خواهد که وجود شهرک‌ها را در سرزمین‌های خود بپذیرند، تا از این طریق از فلسطینیان و جامعه بین‌المل مشروعیت بگیرد و آنان تداوم شهرک‌سازی را به رسمیت بشناسند.»

پیشتر روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد نتانیاهو خواهان از سرگیری هر چه سریعتر مذاکرات (موسوم به) صلح با فلسطینیان است تا بر سر مرزهای شهرک‌های بزرگ اسرائیلی توافق کند که در چارچوب توافق صلح آتی ضمیمه اسرائیل شود.

عریقات افزود: «اگر نتانیاهو واقعا خواهان صلح است باید بر سر نحوه ترسیم مرزهای دو کشور بر اساس مرزهای سال 1967 میلادی توافق کند، و درباره مرزهای شهرک‌ها صحبتی نکند.

وی یادآور شد فلسطینیان راهبرد خود را درباره جهانی‌سازی آرمان فلسطین حفظ و تلاش خواهند کرد این مساله را از طریق شورای امنیت سازمان ملل حل کنند و با طرح شکایت در دیوان بین‌المللی کیفری قانون بین‌الملل را اجرا کنند.

بنا بر گزارش روزنامه اسرائیلی، این نخستین باری است که نتانیاهو از آمادگی خود برای ازسرگیری مذاکرات با فلسطینیان درباره شهرک‌سازی بزرگ اسرائیل و تعیین حدود آن خبر می‌دهد.

در همین حال، ریاض مالکی وزیر امور خارجه فلسطین به رادیو «صدای فلسطین» گفت اظهارات نتانیاهو نشانگر هیچ چیز نیست مگر عدم تمایل وی به توقف شهرک‌سازی‌ها.

مالکی تصریح کرد « نتانیاهو تمایلی به برقراری صلح، توقف شهرک‌سازی و پذیرش تشکیل کشور فلسطین در اراضی که اسرائیل در 1967 اشغال کرد، به پایتختی بیت‌المقدس شرقی، ندارد.»

م ص/م ح

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku