News   /   آمريکا

شهردار بالتیمور قانون منع آمد و شد را لغو کرد

دستگیری یک مرد معترض پس از افشاندن اسپری فلفل در صورتش توسط پلیس در محله‌ی سندتَون بالتیمور در تاریخ 12 اردیبهشت 1394. (عکس از AFP)

استفانی راولینگ بلیکس، شهردار بالتیمور قانون منع آمد و شد را که به دلیل گسترش تظاهرات علیه قتل یک مرد سیاه پوست به دست پلیس بالتیمور اعمال شده بود، لغو کرد.

پیش از لغو حکومت نظامی، معترضان در بالتیمور چندین شب متوالی مقررات منع آمد و شد را نقض کردند و بسیاری از معترضین توسط نیروهای گارد ملی ایالات متحده و پلیس دستگیر شدند.

شهردار بالتیمور روز یکشنبه (13 اردیبهشت) در صفحه توئیتر خود نوشت: «سریعا اجرایی ‌شود، من دستور خود برای برقراری قانون منع آمد و شد در سراسر شهر را لغو کرده‌ام.»

وی افزود: «می‌خواهم از مردم بالتیمور به خاطر صبرشان تشکر کنم.»

بلیکس در این توئیت مدعی شده است که هدفش «همواره این بوده است که قانون منع آمد و شد یک روز هم بیشتر از آن‌چه ضرورت دارد، ادامه پیدا نکند.» وی افزوده است: «بر این باورم که امروز به این نقطه رسیده‌ایم.»

تظاهرات در بالتیمور در روزهای اخیر از کنترل خارج شد و پس از درگیری میان تظاهرات‌کنندگان حقوق مدنی و پلیس، شهر به خشونت کشیده شد.

اعتراضات در سراسر آمریکا و به خصوص در بالتیمور از آن‌جا آغاز شد که «فردی گری»، یک جوان سیاه‌پوست 25 ساله در تاریخ 30 فروردین 1394 درست  یک هفته پس از دستگیری و بازداشت توسط پلیس بالتیمور بر اثر شدت جراحات در زندان درگذشت.

دادستان کل بالتیمور روز جمعه (11 اردیبهشت) مرگ گری را قتل نامید و 6 مامور پلیس که در دستگیری وی دست داشتند بر سر این مساله از خدمت معلق شدند.

پس از این واقعه، تظاهرات و راهپیمایی علیه تبعیض نژادی و خشونت‌های پلیس امریکا در سراسر ایالات متحده گسترش یافت و  بر اساس گزارش‌ها تا کنون 150 معترض به قتل گری در امریکا بازداشت شده‌اند.

س م ل / ح ع


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku