News   /   آمريکا

معترضان به نژادپرستی در نقاط مختلف آمریکا بار دیگر تظاهرات کردند

تظاهرات دانشجویان و دانش‌آموزان دبیرستان‌های بالتیمور در اعتراض به نژادپرستی (9 اردیبهشت 1394، AFP)

هزاران معترض آمریکایی بار دیگر در همبستگی با اعتراضات به مرگ یک مرد سیاهپوست که در بازداشتگاه پلیس بالتیمور جان سپرد در خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند.

معترضان چهارشنبه (9 اردیبهشت) در تظاهراتی مسالمت‌آمیز در اعتراض به قتل فِرِدی گِرِی 25 ساله مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

گِرِی در 19 آوریل، پس از یک هفته حضور در بازداشتگاه پلیس بالتیمور درگذشت. بنابر گزارش های منتشر شده، علت مرگ وی جراحات نخاعی وارده در زمان بازداشت شدن توسط پلیس عنوان شده است.

معترضان با حمل پلاکاردهایی با مضمون محکومیت کشتار شهروندان توسط پلیس و تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان خواهان برقراری عدالت و برابری و توقف خشونت پلیس بودند.

همزمان با گذشت 10 روز از ناآرامی‌ها در بالتیمور، شهرهای مختلف آمریکا نظیر بوستون، مینیاپولیس، نیویورک، شیکاگو، سیاتل و واشتگتن، پایتخت آمریکا نیز در اعلام همبستگی با معترضان بالتیمور شاهد برپایی موج جدیدی از تظاهرات بوده است.

بنابر گزارش های منتشر شده، دست کم یکصد نفر در تظاهرات نیویورک توسط پلیس دستگیر شدند.

تظاهرات ضد نژادپرستی در مینیاپولیس (9 اردیبهشت 1394)
تظاهرات ضد نژادپرستی در نیویورک (9 اردیبهشت 1394)
تظاهرات ضد نژادپرستی در سیاتل (9 اردیبهشت 1394)
تظاهرات ضد نژادپرستی در واشنگتن، پایتخت آمریکا (9 اردیبهشت 1394)

مرگ گِرِی صرفا یک نمونه از سلسله موارد خشونت‌های مرگبار پلیس خصوصا علیه سیاه‌پوستان در ماه‌های اخیر است.

در ماه‌های اخیر، اعتراضات گسترده‌ای در پی قتل سیاه‌پوستان به دست ماموران پلیس در سراسر آمریکا برپا شده است. مایکل براون در شهر فرگوسن ایالت میزوری، اریک گارنر در نیویورک و والتر اسکات در شهر چارلزتون شمالی ایالت کارولینای جنوبی از جمله سیاه‌پوستانی بودند که در ماه‌های گذشته به دست ماموران پلیس کشته شدند.

لَری هوگان، فرماندار مریلند دوشنبه ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده در بالتیمور نیروهای گارد ملی را برای مقابله با درگیری‌های جاری میان پلیس ضد شورش و معترضان خشمگین به حالت آماده باش درآورد.

استفانی رولینگز-بلیک، شهردار بالتیمور نیز سه‌شنبه از برقراری مقررات منع آمد و شد در این شهر خبر داد.

در پی یک شب نآرام که با آتش زدن ساختمان‌ها و خودروها، غارت و وارد آمدن خسارت به ده‌ها فروشگاه همراه بود، خیابان‌های بالتیمور در ساعات اولیه سه‌شنبه به شکل یک منطقه جنگی درآمد. شدت خسارات و ویرانی به حدی بود که کودکان سه‌شنبه از رفتن به مدرسه باز ماندند.

م ص/م ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku