News   /   ايران

آغاز نهمین رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) در آبهای خلیج فارس

تصویری از قایق‌های تندرو تهاجمی سپاه در نهمین رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص)

نهمین رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) با رمز مقدس محمد رسول الله (ص) در آبهای خلیج فارس آغاز شده است.

سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده این رزمایش ساعت هشت و سی دقیقه روز چهارشنبه با حضور در قرارگاه عملیاتی این رزمایش دستور آغاز رسمی این مانور را صادر کرد.

با صدور این فرمان، اجرای عملیات مین ریزی دریایی از سوی قایق‌های تندرو و تهاجمی سپاه، پدافند هوایی و شلیک چهار فروند موشک ساحل به دریا در منطقه راهبردی و حساس خلیج فارس و تنگه هرمز انجام شد.

انهدام پهپادهای دشمن فرضی

در ادامه رزمایش پهپادهای دشمن فرضی توسط شناورهای نیروی دریایی سپاه مورد هدف قرار گرفته و مهندم شدند.

این پهپادها توسط موشک‌های دوش پرتاب «میثاق» و توپ‌های نصب شده روی قایق‌های تندرو منهدم شدند.

همچنین ماکت ناو هواپیمابر شبیه سازی شده نیروهای فرا منطقه‌ای در عملیاتی گسترده مورد اصابت صدها موشک و راکت سپاه قرار گرفت و منهدم شد.

این ماکت در ابعادی واقعی ساخته شده و توسط ده‌ها فروند شناور تندرو مورد اصابت قرار گرفت.

از جمله موشک‌هایی که ماکت ناو هواپیمابر را مورد اصابت قرار داد می توان به دو موشک بالستیک و 5 موشک کروز اشاره کرد.

پس از انهدام کامل ناو هواپیمابر شبیه سازی شده با انجام عملیات شلیک موشک و راکت، تکاوران یگان ویژه نیروی دریایی سپاه با انجام عملیات هلی‌برن و از طریق شناورهای ویژه این ناو هواپیما بر را به تصرف کامل درآوردند.

این بخش از رزمایش توسط بالگردها و شناورهای ویژه نیروی دریایی سپاه صورت گرفت.

در ادامه این رزمایش، موشک‌های بالستیک نقطه‌زن «فاتح 110» و «زلزال» از منطقه رزمایش شلیک و هدفی در فاصله 270 کیلومتری را مورد اصابت قرار دادند.
این موشک‌ها اهداف از پیش تعیین شده در جزیره‌ای غیر مسکونی را مورد اصابت قرار دادند.

نمایش توانمندیهای دفاعی سپاه

در رزمایش مزبور قایق‌های تندرو تهاجمی سپاه با دارا بودن رادارهای دریایی، سامانه های الکترونیکی پیشرفته ارتباطی، موشک‌های کروز با برد 25 کیلومتر، موشک‌های میانبرد ضد کشتی، اژدرهای کالیبر متوسط و بزرگ و مین‌های دریایی در کنار تسلیحات سنتی خود یعنی تیربارهای نوع سنگین، راکت انداز و موشک‌های دوش پرتاب سطح به هوا بخشی از توانمندی‌های خود را به معرض نمایش بگذارند.

شلیک 20 فروند انواع موشک‌های بالستیک ساحل به دریا، زمین به دریا، زمین به زمین از ویژگی‌های برگزاری نخستین مرحله از رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) در روز جاری است. سردار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز خبر داد موشکهای زیر آبی جدید با سرعت 100 متر در ثانیه آزمایش خواهد شد. 

بازدارندگی، پیام رزمایش

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیام رزمایش این نیرو را بازدارندگی دشمنان فرامنطقه‌ای دانست و افزود: «این رزمایش برای این انجام می‌شود تا دشمنان حواس‌شان جمع کار خودشان باشد و به حریم امنیتی جمهوری اسلامی ورود نکنند.»

سرلشکر جعفری افزود: «با این رزمایش به دنیا اعلام می‌کنیم توانمندی های نظامی ایران برای برقراری امنیت و آرامش کشورهای حوزه خلیج فارس و تنگه هرمز انجام می‌شود. این رزمایش با هدف مهار دشمنان فرامنطقه‌ای و جلوگیری از اقدامات آنان در برهم زدن امنیت منطقه یا اعمال قدرت آنها به اجرا در آمده است.»

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تشریح پیشرفت‌های فناوری و تسلیحاتی سپاه پاسداران، گفت: «تمرکز فناوری‌ها، سلاح‌ها و تاکتیک‌های این رزمایش برگرفته از تجربیات هشت سال دفاع مقدس و دوران پس از آن است. سلاح‌ها و فناوری‌های امروز سپاه پاسداران در زمان جنگ هرگز وجود نداشت. طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی فناوری‌های مدرن به تجربیات زمان جنگ اضافه شد و با چاشنی ایمان، سپاه و بسیج امروز از حریم امنیتی کشور دفاع می‌کنند.»

وی به کشورهای فرامنطقه‌ای هشدار داد: «هرگز دلمان نمی‌خواهد از این تسلیحات استفاده کنیم ولی در صورت بروز هرگونه دخالتی در حریم مرزهای جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز که تحت کنترل سپاه پاسداران است قطعا از این تسلیحات استفاده خواهیم کرد. به بیان دیگر زمان استفاده از این تسلیحات دفاع در برابر دشمنان فرامنطقه‌ای و تامین امنیت تنگه هرمز است.»

ز س/د ب

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku